AMSTERDAM - Nooit-vertoonde opnamen van Herman Brood-songs en beelden van de chaotische draaidagen van Cha-cha zijn teruggevonden in de collectie van Eye Filmmuseum. In Cha-cha (1979), met Herman Brood en punkzangeres Nina Hagen, geeft Herbert Curiël een woelig tijdsbeeld van de Amsterdamse popscene eind jaren zeventig. Stefano Bertacchini werkt op dit moment aan de documentaire Knockin' on Herman's Door, grotendeels gebaseerd op het teruggevonden materiaal uit het archief van Curiël. In 2021, 20 jaar na Herman Broods dood, zal Bertacchini's documentaire gelijktijdig te zien zijn met de nieuwe restauratie van Cha-cha.


In 2015 ontving Eye Filmmuseum het archief van regisseur Herbert Curiël (1927): verhuisdozen vol papieren, documenten en knipsels. Een verrassende vondst was het film- en geluidsmateriaal van zijn film Cha-cha (1979), met Herman Brood en Nina Hagen in de hoofdrollen.

Stefano Bertacchini, cameraman en werkzaam bij de afdeling Filmcollectie, heeft dit materiaal geordend tijdens een inventarisatie naar de Nederlandse speelfilm. Het bleek voor een groot deel te bestaan uit niet-gebruikte takes, rushes en geluidsopnamen. Het materiaal biedt een mooi overzicht van de chaotische draaidagen en bevat nooit-vertoonde opnamen van enkele Broodsongs die de definitieve eindversie van de film niet hebben gehaald, plus opnamen van bands als White Honey en de Streetbeats (met Jan Rot).

Bertacchini en producent Pieter van Huystee werken op dit moment aan de documentaire Knockin' on Herman's Door, gebaseerd op deze niet-gebruikte takes en rushes over de muziekscene van eind jaren 70, begin jaren 80. Knockin' on Herman's Door is naar verwachting in de loop van 2021 klaar en wordt dan samen met de nieuwe restauratie van Cha-cha uitgebracht. In 2021 is het 20 jaar geleden dat Herman Brood overleed.

Cha-cha

NL, 1979, Herbert Curiel, 97', 35mm

Nadat Herman Brood, frontman van The Wild Romance, en punkzangeressen Nina Hagen en Lene Lovich een bank hebben overvallen, besluit Herman dat hij liever terugkeert naar seks, drugs en rock 'n' roll. Intussen formeert jaloerse Nina haar eigen groep, bestaande uit Hermans groepsleden, en trouwen de twee in muziektempel Paradiso.

Regisseur Curiël heeft veel oog voor couleur locale: zijn Amsterdam is vooral een braakliggend terrein waar de Vondelstraat-krakers aardig aan hun trekken komen.

Ook met opnamen van de Amsterdamse nederpunkband Panic, met zanger Peter ten Seldam en bassist Piet van Dijk, geroemd om de chaos die ze creëerden onder het spelen van onnavolgbare klassiekers als 'Requiem voor Martin Heidegger'.