AMSTERDAM - EVBox en ChargePoint, de twee grootste leveranciers van laadpalen voor elektrisch rijden ter wereld, hebben vandaag een wereldwijde roamingdeal gesloten. Bestuurders van elektrische auto's hoeven door de samenwerking enkel geregistreerd te zijn bij één partij (EVBox of ChargePoint) om gebruik te maken van de publieke laadpalen van beide leveranciers. De samenwerking zorgt er bovendien voor dat bestuurders geen extra kosten maken voor roaming.

Wereldwijd netwerk voor elektrisch rijden
Het is voor het eerst dat er in de wereld van elektrisch rijden een handreiking op dergelijke schaal wordt gedaan tussen twee leveranciers van laadpalen. De gedachte achter de samenwerking is één open laadpalennetwerk te creëren waar iedere elektrisch autobestuurder gebruik van kan maken. Beide partijen roepen andere laadpalenleveranciers op zich aan te sluiten bij het initiatief. ChargePoint komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en EVBox uit Europa (opgericht in Nederland).

De roamingdeal komt vlak na de Global Climate Action Summit, een evenement waar beide partijen ambitieuze doelstellingen hebben gepresenteerd aangaande uitbreiding van hun laadpalennetwerken. In 2025 willen EVBox en ChargePoint gezamenlijk een wereldwijd netwerk van 3,5 miljoen laadstations in beheer hebben. Beide bedrijven willen de automobielindustrie verduurzamen en streven ernaar de uitstoot van uitlaatgassen klimaatneutraal te maken.

Kristof Vereenooghe, CEO van EVBox, over de overeenkomst:
“Deze overeenkomst is een nieuwe, belangrijke stap die ons dichterbij ons ambitieuze doel brengt. Er komen miljoenen elektrische auto's op de markt en hierdoor is er een enorme behoefte aan een goede, dekkende laadinfrastructuur. Om zo'n infrastructuur te bouwen moet je werken met open standaarden. Ik ben dan ook erg blij met deze historische samenwerking met ChargePoint. Onze wereldwijde roamingovereenkomst is de grootste tot nu toe en gaat ervoor zorgen dat het opladen van elektrische auto's overal ter wereld eenvoudiger en efficiënter wordt. Ik hoop dat andere eMobility providers en operators zich bij ons aansluiten.”

Pasquale Romano, CEO en President van ChargePoint, voegt toe:
“We zitten momenteel op een kantelpunt in de mobiliteitsrevolutie,” zegt Pasquale Romano, president en CEO van ChargePoint. "Deze overeenkomst past bij onze open netwerkfilosofie en onderschrijft onze toewijding om een algemeen bruikbaar laadpalennetwerk te bouwen, dat gebruikers inspireert om elektrisch te rijden en uiteindelijk uitlaatgassen doet verdwijnen. We kijken er erg naar uit om meer van deze strategische partnerships te sluiten om zo de weg naar een elektrische toekomst te plaveien."

Overeenkomst gebaseerd op het open OCPI-protocol
Aan de basis van de roamingovereenkomst ligt het wederzijdse gebruik van het Open Charge Point Interface (OCPI) protocol. OCPI is een onafhankelijk en open protocol dat netwerkoperators in staat stelt informatie uit te wisselen die roamingdiensten mogelijk maken. Bestuurders van elektrische auto's profiteren op de volgende manieren:

  • Beter inzicht in de locatie en beschikbaarheid van laadstations
  • Beter inzicht in de kosten die voor, tijdens en na het laden gemaakt worden. De privacy van de gebruiker blijft hierbij gewaarborgd.
  • Toegang tot een groter netwerk aan laadpalen
  • Eén betaalinterface voor laadstations (waar ook ter wereld)