AMSTERDAM - De directie van de Academie voor Theater en Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten heeft Ernst Meisner benoemd tot de nieuwe artistiek leider (ad interim) van de Nationale Balletacademie. Meisner zal zijn nieuwe functie van artistiek leider van de Nationale Balletacademie combineren met zijn huidige functie als artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet. Meisner zal bij de Nationale Balletacademie worden bijgestaan door de nieuw aangestelde zakelijk leider René Vlemmix.

De aanstelling van Ernst Meisner zal een intensivering betekenen van de nu al nauwe artistieke samenwerking tussen de Nationale Balletacademie en Het Nationale Ballet. Een zeer succesvol voorbeeld van de huidige artistieke samenwerking is de in 2013 opgerichte Junior Company, die een brug slaat tussen het dansvakonderwijs en de beroepspraktijk. Zowel de school als het gezelschap spreken de wens uit om in de toekomst beide nog dichter bij elkaar te brengen.

Ted Brandsen, directeur van Het Nationale Ballet en artistiek adviseur van de Nationale Balletacademie:
“Het is zeer positief nieuws dat Ernst Meisner naast zijn huidige taak als Artistiek Coördinator van de Junior Company ook de artistieke leiding van de Nationale Balletacademie op zich zal nemen. Samen met de nieuw aangestelde zakelijk leider René Vlemmix en het docententeam van de academie zal hij richting geven aan het verder ontwikkelen van de school tot een Europese top balletopleiding, die zich in de eerste plaats richt op jong Nederlands danstalent, maar daarnaast ook internationale studenten blijft verwelkomen. Met de aanstelling van Meisner en Vlemmix kijken wij uit naar een positieve en inspirerende toekomst voor de school.”

Jan Zoet, directeur van de Academie voor Theater en Dans:
“Ik ben er trots op dat we met Ernst Meisner als artistiek leider de hoge ambitie van de Nationale Balletacademie kunnen voortzetten. De opleiding tot balletdanser is veeleisend en begint al op tienjarige leeftijd. Met Ernst als artistiek leider kunnen we er blijvend zorg voor dragen dat jong Nederlands talent kan doorstromen naar Het Nationale Ballet en het internationale werkveld.”

Ernst Meisner
Ernst Meisner is artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet en choreograaf. Ernst Meisner is opgeleid aan de Nationale Balletacademie en The Royal Ballet School. Meisner danste bij The Royal Ballet en Het Nationale Ballet. Hij creëerde diverse werken voor Het Nationale Ballet, waaronder Saltarello (2012), And after we were (2011), Het Nationale Canta Ballet (2012), Axiom of Choice (2014), In Transit (2017), Impermanence (2018) en de kinderproductie De kleine grote kist (2011). Voor de Junior Company choreografeerde hij Embers (2013), No Time Before Time (2016) en Revelry (2017). Met Marco Gerris, artistiek leider van ISH, maakte hij de veelgeprezen ‘hiphop meets ballet’-producties Narnia: de Leeuw, de Heks en de Kleerkast (2014) en GRIMM (2018). Voorts maakte Meisner ook choreografieën voor New York Choreographic Institute (onderdeel van New York City Ballet), The Royal Ballet New Works Program, English National Ballet School, DanceEast en Encore Dance Company. Ernst was eerder ook gastdocent bij onder andere de English National Ballet School, de Summer Schools van The Royal Ballet School, Korean Youth Ballet Stars en de Youth American Grand Prix.

René Vlemmix
René Vlemmix werkt sinds drie jaar als zelfstandig (interim) manager en adviseur binnen de podiumkunsten. Hij was algemeen directeur van Springdance, festival voor hedendaagse dans in Utrecht. In die rol was hij mede-initiator van de oprichting van SPRING International Performing Arts Festival, waar hij tot 2015 zakelijk directeur was. Daarvoor werkte hij 13 jaar bij het Nederlands Dans Theater en was verantwoordelijk voor alle internationale activiteiten van het gezelschap.

De Nationale Balletacademie
De Nationale Balletacademie is de enige klassieke dansvakopleiding in Nederland die een officiële samenwerkingsovereenkomst heeft met Het Nationale Ballet en waarvan de studenten optreden in de grote producties van Het Nationale Ballet zoals Het Zwanenmeer, The Sleeping Beauty, Notenkraker & Muizenkoning, Don Quichot en Romeo en Julia. Het Nationale Ballet is betrokken bij de selecties, de samenstelling van de studie en het docententeam. Een groot aantal ex-dansers van Het Nationale Ballet werkt bij de Nationale Balletacademie als docent. Choreograaf Hans van Manen is beschermheer van de Nationale Balletacademie. Directeur van Het Nationale Ballet, Ted Brandsen, is artistiek adviseur.