AMSTERDAM - Vanaf 27 oktober a.s. presenteert het Stedelijk Museum een overzicht van het werk van Lily van der Stokker (1954), met onder andere tekeningen en muurschilderingen, van de late jaren tachtig tot nu. Bijzonder is dat de schilderingen per locatie opnieuw worden aangebracht, ook in het Stedelijk. De tentoonstelling Lily van der Stokker : Friendly Good is de meest uitgebreide presentatie in een museum tot nu toe en een aantal werken is nog niet eerder in Nederland getoond.

Conservator Leontine Coelewij: ‘Lily van der Stokker heeft met haar uitbundige, decoratieve tekeningen en monumentale muurschilderingen een omvangrijk en eigenzinnig oeuvre opgebouwd. In haar werken verwijst ze naar schoonheid, vriendschap en vriendelijkheid, maar ook naar alledaagse bezigheden zoals schoonmaken, opruimen en doktersbezoek. Zij doet dat zonder ironie of cynisme.’

Met haar gebruik van teksten is Van der Stokkers werk sterk geworteld in de traditie van de conceptuele kunst. Zij gebruikt, net als haar conceptuele voorgangers (Joseph Kosuth, Lawrence Weiner, Robert Barry), tekst om het wezen van de kunst te onderzoeken, maar stelt daarbij hele andere vragen aan de kunst. Mag je ook mislukkingen laten zien? Mag kunst ook onwaar zijn?

Van der Stokkers beeldtaal met bloemen, wolken, krullen en guirlandes roept vragen op over wat we als typisch 'vrouwelijk' beschouwen. Haar werk kan gesitueerd worden in de traditie van de feministische kunst, die zich niet conformeert aan de heersende normen over goede smaak. Ze werkt dan ook vaak met concepten die ‘verboden’ zijn binnen de hedendaagse kunst, zoals het frivole en het decoratieve.

Van der Stokker: ‘Als mensen zien of denken dat ik anti ben, denk ik zelf dat ik juist celebreer, en wanneer mensen denken dat ik kinderachtig ben, denk ik zelf dat ik juist avontuurlijk de grenzen van de kunst en het vrouwen- en gendercliché onderzoek en aftast.’

Behalve muurschilderingen en tekeningen over familie, het dagelijks leven en ouderdom, zullen bezoekers van het museum een aangepaste versie zien van de grote installatie die zij in 2015 maakte voor de lobby van het Hammer Museum in Los Angeles. Het is een kleurrijke, op tekst gebaseerde muurschildering over het onderwerp huishoudelijk werk en schoonmaken. Een selectie video opnames (1994-2007) die haar partner, cameraman Jack Jaeger (1937- 2013) maakte, geeft daarnaast een uniek beeld van het ontstaansproces van haar werk. In één zaal wordt nieuw werk uitgevoerd, dat speciaal voor de tentoonstelling is ontwikkeld.

Over Lily van der Stokker
Lily van der Stokker (geboren Den Bosch, 1954, woont en werkt in Amsterdam en New York) runde in de jaren 80 een galerie in New York en maakte één van haar eerste tentoonstellingen in Museum Fodor, Amsterdam (1991). In de jaren 90 brak ze internationaal door met tentoonstellingen in o.a. Walker Art Center (Minneapolis), Centre Pompidou (Parijs), Villa Arson (Nice). Zij heeft de laatste jaren tentoonstellingen gehad in Tate St. Ives (2010), New Museum in New York (2013) en het Hammer Museum in Los Angeles (2015). Daarnaast voerde ze een aantal grootschalige projecten uit in de openbare ruimte zoals de Celestial Teapot, Hoog Catharijne, Utrecht, (2013) en Pink Building tijdens de World Expo in Hannover (2000).

De tentoonstelling Lily van der Stokker – Friendly Good is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van de International Collector Circle en de Curator Circle van het Stedelijk Museum Fonds en van het Mondriaan Fonds.