AMSTERDAM - Het duo Dorien Nannes en Maud Jacobs uit de onderbouw van de Amsterdamse basisschool Laterna Magica is tijdens de IDFA-Docentendag in Eye Filmmuseum uitgeroepen tot Filmleraar van het Jaar 2022. De vakjury van film- en onderwijsprofessionals vindt hen de meest aansprekende filmdocenten van Nederland. Leerkrachten Nannes en Jacobs weten met hun lessen jonge kinderen op bijzondere wijze de basisprincipes van film te leren begrijpen en hanteren. Het is de vijfde editie van Filmleraar van het Jaar die door Netwerk Filmeducatie is georganiseerd, nu voor het tweede jaar i.s.m. International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) in Eye Filmmuseum.

Winnaars Dorien Nannes en Maud Jacobs, foto: Corinne de Korver.

Juryrapport

Uit het juryrapport over Filmleraar van het Jaar 2022 Dorien Nannes en Maud Jacobs:

"Dorien en Maud zijn bijzondere, ambitieuze docenten. Hun piepjonge onderbouwleerlingen nemen ze mee in de magie van film en geven ze de middelen om zelf, sámen, iets te maken: stop motion. Vertrouwend op de fantasie van de kinderen, geven ze hooguit stilletjes duwtjes in de rug. Kalm en nuchter laten ze hun leerlingen de basistechnieken van bewegend beeld ontdekken. Het levert niet alleen leuke filmpjes op, het zal jonge kinderen ook een groot gevoel van creatieve macht geven.De jury vindt hun lessen en werkwijze niet alleen artistiek, maar ook intellectueel en maatschappelijk heel erg waardevol."

Dorien Nannes en Maud Jacobs zijn de enige genomineerden uit het primair onderwijs. Filmleraar van het Jaar 2021 Elroy Gramsbergen, draagt de titel aan hen over. Hij geeft aan dat het tot het laatste moment spannend is gebleven. "Allemaal zetten ze film vol bevlogenheid in als instrument, dichtbij de belevingswereld van hun leerlingen."

Finalisten

Hoewel er één winnaar is, is Nederland zeven nieuwe filmleraren rijker. Dit zijn de topfinalisten:

  • Winnaars Maud Jacobs en Dorien Nannes, leerkrachten onderbouw op basisschool Laterna Magica in Amsterdam.

  • Hendrik Atze van Doezum, docent Geschiedenis op het Lauwers College in Buitenpost.

  • Lukas Evers, docent Kunst op het Veluws College Walterbosch in Apeldoorn.

  • Niels Hexspoor,docent Filosofie op het Corderius College in Amersfoort.

  • René van de Veerdonk, docent aardrijkskunde op het Cambreur College in Dongen.

  • Mark Hagenaar, docent Geschiedenis op De Goudse Waarden in Gouda.

De finalisten zijn verkozen uit een voorselectie die door de regionale filmhubs bij scholen in het primair en het voortgezet onderwijs is opgezet.

Publieksfavoriet

Naast de vakjury heeft het publiek een belangrijke rol in de verkiezing. Iedereen kon stemmen op zijn of haar favoriet. De publieksstem telt in de eindbeoordeling voor 1/6e mee. De meeste stemmen waren voor docent aardrijkskunde René van de Veerdonk, hij is uitgeroepen tot de publieksfavoriet van 2022.

Hoofdprijs

Dorien Nannes en Maud Jacobs zijn gedurende één schooljaar (2022-2023) het boegbeeld voor filmeducatie in het onderwijs, ze winnen een jaarabonnement op Cineville en een Nationale Bioscoopbon t.w.v. 250 euro. Daarnaast winnen zij een bezoek naar een filmtheater of filmfestival naar keuze met hun klas. Ze nemen ook plaats in de jury van de verkiezing van 2023 en mogen als Teacher in Residence bij Netwerk Filmeducatie aan de slag om filmlessen te ontwikkelen voor hun eigen klas en om te delen met andere docenten.

De vakjury

De jury van 2022 bestaat uit docent Media op het Leon van Gelder College én Filmleraar van het Jaar 2021 Elroy Gramsbergen, opleider van de minor Filmeducatie & Mediawijsheid aan de Hogeschool Leiden Tjeerd Dijkstra, filmjournalist van dagblad Trouw Remke de Lange, filmmaker Sam Yazdanpanna, en een van de winnaars van de Documaken profielwerkstukwedstrijd, Daniel Shen.

Profiel filmleraar

Een filmleraar maakt lessen via film aantrekkelijk voor leerlingen en zet film bewust in, zodat leerlingen méér leren zien in bewegend beeld, én zich beter leren uitdrukken als ze zelf filmpjes of vlogs maken. Het zijn leraren die leerlingen met film activeren en film inzetten om aan lessen vorm te geven. Het kan een leraar van groep 1 zijn, een leraar Frans, Biologie of Kunst maar een filmleraar benut het medium film maximaal.

Filmeducatie heeft nog geen vaste plek in het onderwijs. Om die reden spelen creatieve leraren, die leerlingen op weg helpen in het medialandschap, een belangrijke rol. Zij zijn de ambassadeurs van het onderwijs van de toekomst. De verkiezing van Filmleraar van het Jaar zet de spotlights dit jaar voor de vijfde keer op hen.

Organisatie en partners

Filmleraar van van het Jaar is een jaarlijks terugkerende verkiezing waarmee Netwerk Filmeducatie en de regionale filmhubs meer aandacht vragen voor filmeducatie, naar idee van het Eye Filmmuseum en Nederlands Film Festival. Met dank aan: Cineville, International Documentary Film Festival Amsterdam en de Nederlandse Vereniging voor Bioscopen en Filmtheaters.

Netwerk Filmeducatie is een bruisend netwerk van meer dan 300 onderwijs -en filmprofessionals die samenwerken om filmeducatie een structurele plek te geven in het onderwijs.