AMSTERDAM - Wat wil je later worden? De één weet het met 5 jaar al zeker, de ander heeft met 16 jaar nog geen flauw idee. Het is dan belangrijk dat je je goed kunt oriënteren. Daarom gingen 300 leerlingen uit het praktijkonderwijs in de week van 12 t/m 16 maart op bezoek bij bedrijven in de stad.

Het project Praktisch..! wordt georganiseerd door de gemeente Amsterdam en Werkgevers Service Punt groot-Amsterdam, in samenwerking met dertien scholen en dertig werkgevers. Praktisch..! is geboren uit de behoefte aan meer verbinding tussen de bedrijven en deze groep leerlingen.

Veel sectoren vertegenwoordigd

Jan Benjamens is vanuit de gemeente Amsterdam betrokken bij Praktisch…!. Vorig jaar was de eerste editie, waarbij alleen bedrijven uit de techniek sector meededen. Jan: “Dit jaar hebben wij ons op alle sectoren gericht die werkgelegenheid bieden, zodat de scholieren zich zo goed mogelijk kunnen oriënteren. Onder andere de sectoren bouw en techniek, facilitair, hospitality, horeca, logistiek, groen, sport en recreatie werden vertegenwoordigd."

Helpen kiezen

"Vaak hebben de leerlingen geen idee van wat voor beroepen je allemaal kunt uitoefenen binnen een bedrijf. De bezoeken tijdens een Praktisch dag, zijn echt eye-openers. Ze maken kennis met de wereld binnen een bedrijf, zien de mogelijkheden, proeven de sfeer. De bedrijven laten ze ook écht iets doen, met waar mogelijk een wedstrijdelement. Dan gaat het leven. Tijdens deze bezoeken hopen wij leerlingen enthousiast te maken over werk en te helpen met keuzes over de toekomst.”

Afstand

Bedrijven en leerlingen uit het praktijkonderwijs weten elkaar niet altijd goed te vinden. Hoe komt dat? Jan: “Deze doelgroep valt ook wel onder de noemer ‘jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt’. Ik heb altijd enige bedenkingen bij deze term. Bij wie ligt die afstand? Alleen bij de jongeren? Ik denk dat het een wisselwerking is. Neem als voorbeeld vacatureteksten. Deze kunnen vaak door taalgebruik de lat te hoog leggen en niet uitnodigen tot solliciteren. Zo kun je onbewust al afstand creëren tot een bepaalde doelgroep. Daarnaast is het voor bedrijven moeilijk om de doelgroep te bereiken. De manieren van werven zullen daar op moeten worden aangepast. Solliciteren moet toegankelijker worden, de drempel laag worden gehouden.”

Er een succes van maken

Hans Vugts is directeur van hotel Casa in Amsterdam. Ook Casa nodigde leerlingen uit om een middag te komen ervaren in het hotel. Hans heeft goede ervaringen met het in dienst nemen van jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt en weet wat er voor nodig is dat tot een succes te maken. Hans: “Het is vooral belangrijk dat je het goed kan uitleggen aan je team. Sommige werknemers kosten in het begin misschien wat meer tijd en aandacht, maar zij willen heel graag werken. Dat levert zeker wat op. Bij Casa hebben wij veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, wat iemand zelf wil leren, en het stimuleren daarvan.”

Anders werven

Zijn tip om deze jongeren te bereiken? "Ga anders werven, via social media als Snapchat of Instagram bijvoorbeeld. Of fysiek langs de scholen om te flyeren. En schrijf vacatureteksten naar je publiek. In dit geval jong, joviaal, populair taalgebruik. Wij beschrijven bijvoorbeeld een dag in de vacaturetekst: ‘je begint met een lekkere koffie in de kantine, tijdens de lunch pingpong je even los en je eindigt de dag met een box aan je collega.’ Maak het visueel, dat spreekt meteen tot de verbeelding. En zoals wij vandaag doen; nodig ze uit! Laat als bedrijf zien wat voor leuke functies je allemaal hebt.”