AMSTERDAM - In december 2023 is in Amsterdam een maximumsnelheid van 30 km/uur ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Die geldt nu op 80% van de wegen in Amsterdam. Na een jaar is er geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat 30 km/uur inderdaad zorgt voor minder verkeersongevallen. Ook komt uit de metingen dat de aanrijdtijden van de nood- en hulpdiensten niet zijn toegenomen en dat de rijtijden van het openbaar vervoer minder zijn gestegen dan verwacht. Het aantal ongevallen met bussen en trams is flink gedaald en de luchtkwaliteit is niet verslechterd. Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): “30 rijden doen we voor meer verkeersveiligheid en we zien nu dat het werkt. Het duurt vaak een tijd voor alle verkeersdeelnemers gewend zijn: in Brussel zag je bijvoorbeeld in de eerste drie jaar de snelheid steeds verder afnemen. Dus ik vind het hoopgevend dat we na een jaar op de wegen waar 30 km/uur is ingevoerd al 11% minder ongelukken hebben met motorvoertuigen, terwijl we pas na een halfjaar begonnen zijn met handhaven. Ik hoop dat deze trend zich voortzet: het zou echt fantastisch zijn als we komende jaren een verdere daling zien van de snelheid en de ongelukken.” Verkeersveiligheid neemt toe op wegen waar 30 km/u is ingevoerd Het aantal ongevallen waarbij een motorvoertuig is betrokken is op wegen waar 30 km/uur is ingevoerd met 11% afgenomen, van 926 in 2023 naar 823 in 2024. Ongelukken tussen motorvoertuigen en (elektrische) fietsers en voetgangers zijn zelfs met 15% afgenomen. Het aantal ongelukken in de hele stad is vorig jaar wel toegenomen, doordat fietsers vaker onderling of eenzijdige ongelukken hebben gehad. In het eerste jaar hield 63% van de automobilisten zich (helemaal of bijna) aan de nieuwe snelheid (tot 35 km/uur). Twee van de tien automobilisten reden 40 km/uur of meer. Het verkeersgeluid op nieuwe 30-wegen is gemiddeld met 1,5 decibel afgenomen. Na een halfjaar bleek uit onderzoek dat 60% van de Amsterdammers positief of zeer positief is over de nieuwe maximumsnelheid. Impact nood- en hulpdiensten en ov Uit een analyse van bijna 8.000 ritten van de brandweer en ongeveer 50.000 ambulanceritten blijkt dat de invoering van 30 km/uur geen invloed heeft op de aanrijtijden. De gemiddelde rijtijd van het openbaar vervoer is toegenomen, maar minder dan vooraf werd verwacht. Voor buslijnen duurde de rit nu gemiddeld 40 seconden langer, voor tramlijnen 10 seconden. Dit is minder dan wat GVB had verwacht. Ongelukken waarbij een bus of tram betrokken was, zijn overigens met 24% afgenomen. Handhaving Op een aantal plekken in de stad heeft het Openbaar Ministerie vorig jaar na de zomer een proef gedaan met handhaven op 30 km/uur door flitspalen. Deze proef is geslaagd, het OM kan dit nu in het hele land inzetten. Uit de cijfers blijkt dat de snelheid door de flitspalen met ruim 20% daalde. De snelheid liep wel weer op nadat de camera’s waren verwijderd. Er blijven flitspalen actief in de stad. De gemeente kijkt samen met het OM naar locaties waar geflitst zou moeten worden, omdat daar vaak te hard gereden wordt. |