AMSTERDAM - Het Amsterdamse stadsbestuur heeft samen met GVB afspraken gemaakt met de toekomstige scholen in de nieuwe wijk Zeeburgereiland over het spreiden van de lestijden. Het spreiden van lestijden zorgt ervoor dat minder mensen tegelijkertijd van en naar de wijk reizen. Dat moet ervoor zorgen dat het openbaar vervoer de extra reizigers aankan als hogeschool Inholland in 2024 en het Montessori Lyceum Amsterdam #2 in 2025 de deuren openen.

Volgens wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer) zijn de afspraken belangrijk voor de stad: “Het wordt steeds drukker in de stad. Door meer ruimte te maken voor fietsers en goed openbaar vervoer zorgen we dat de stad goed bereikbaar blijft. Door samen met organisaties te kijken naar start- en eindtijden benutten we beschikbare ruimte. We hopen dat veel andere scholen het voorbeeld van Inholland en het Montessori Lyceum volgen.”

Minder drukte in het openbaar vervoer en op fietspaden
De wijk Zeeburgereiland groeit de komende jaren flink. Om de wijk goed bereikbaar te houden wordt geïnvesteerd in een sterker tramnetwerk, de aanleg van fietspaden en de pont. Maar net zoals op andere plekken in de stad is het vaak heel druk in de spits. Daarom is het nodig om aanvullende maatregelen te nemen.

GVB-directeur Claudia Zuiderwijk: “Tramlijn 26 is een heel belangrijke verbinding voor inwoners en bezoekers van IJburg en Zeeburgereiland met het centrum van Amsterdam. Door de succesvolle samenwerking tussen de gemeente Amsterdam, Inholland, Montessori Lyceum en GVB werken we aan het spreiden van de spitsdrukte. Met de groei en stedelijke verdichting van Amsterdam liggen er nog vele kansen om ook elders in de stad met behulp van ‘spits spreiden’ mobiliteit te bevorderen en betaalbaar te houden.”

Toekomstige scholieren en studenten reizen straks aangenamer
Hogeschool Inholland telt straks ongeveer 6700 studenten en ongeveer 1100 scholieren gaan straks dagelijks naar de Montessori Lyceum #2 . Doordat deze studenten en scholieren straks verspreid over de dag van en naar school reizen wordt het minder druk op het fietspad en in het openbaar vervoer. Op deze manier werken de gemeente, GVB, Inholland en de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam samen aan een leefbare en bereikbare wijk.

Hogeschool Inholland: “Voor ons is het belangrijk dat de school bereikbaar is voor studenten en collega’s en je niet als een sardientje in de tram hoeft te staan. Het spreiden van lestijden heeft voor ons bijkomend voordeel. Het zorgt voor minder gaten in onze roosters, waardoor studenten straks minder tussenuren hebben. Zo hebben onze studenten straks meer tijd voor een bijbaan of sport.”

Montessori Lyceum #2: “Wij willen onze scholieren opleiden tot zelfbewuste burgers die zich verhouden tot de stad. Het is mooi dat wij op deze manier ook bijdragen aan de stad. Onze school werkt aan de stad als schoolgebouw en Amsterdam als proeftuin.”