AMSTERDAM - Noord groeit en dus wordt de pont steeds drukker. Tussen 2015 en 2030 verdubbelt het aantal reizigers op het Buiksloterwegveer. Dat kan het Buiksloterwegveer niet aan. Daarom willen we het fietsverkeer van en naar Noord beter spreiden tussen het Buiksloterwegveer en het IJpleinveer. Om dit te kunnen doen is een goede verbinding over het Noordhollandsch Kanaal nodig: een brug.


Het wordt een beweegbare brug voor fietsers en voetgangers, 150 meter ten noorden van de Willem I-sluis.


Aansluiting op Buiksloterweg en Sixhavenweg

Vanaf de westzijde van het kanaal kun je de brug straks bereiken via een aansluiting op de Buiksloterweg. De weg wordt op die plek wat verhoogd. Aan de oostzijde van het kanaal kom je bij de brug via een nieuw fiets- en voetpad vanaf de Sixhavenweg. Het bestaande fietspad vanuit de Adelaarsweg over de IJtunnel, wordt op dit nieuwe fietspad aangesloten. Brom- en snorfietsen mogen geen gebruik maken van het nieuwe fietspad en dus ook niet van de fietsbrug.


Kortere reistijd

Naast de aanleg van de nieuwe brug, gaan we het IJpleinveer verplaatsen. Op dit moment maakt het IJpleinveer vanaf het Centraal Station nog een ruime bocht naar het IJplein in Noord. Dat kan beter en sneller. Daarom wordt de route van de veerpont tussen het station en het IJplein verplaatst naar de De Ruijterkade Oost, vlakbij de Oostertoegang en Oosterdokseiland. Door de kortere vaartijd kan de veerpont ook vaker varen.


Planning

In 2019 wordt de klus aanbesteed. In 2020 bereidt de aannemer zich voor op de bouw. De daadwerkelijke bouw start in 2021. In 2022 moet de brug klaar zijn.