AMSTERDAM - Het college van B & W wil met het nieuwe Actieplan Geluid de geluidsoverlast in de stad verminderen. Veruit de meeste geluidsoverlast wordt veroorzaakt door het verkeer. Maatregelen zoals meer wegen met stil asfalt, stillere tramrails en beter geïsoleerde huizen moeten de overlast verminderen. Tot en met maandag 7 juli hebben belangstellenden de mogelijkheid om op het Actieplan Geluid te reageren.

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): “In Amsterdam hebben meer dan 85.000 mensen te maken met stevige geluidsoverlast. Meer dan 24.000 mensen hebben hierdoor slaapproblemen en dit kan gezondheidsklachten veroorzaken. Daarom moeten we ervoor zorgen dat het verkeer stiller wordt. Met de invoering van 30 kilometer per uur en de uitstootvrije zone hebben we de eerste stappen gezet. Verkeer is veruit de grootste bron van geluidsoverlast. Gelukkig kunnen we hier iets aan doen met de maatregelen die we nemen.”

Gezondheidsrisico’s

Geluidsoverlast wordt, volgens de World Health Organisation (WHO), na luchtvervuiling gezien als de belangrijkste omgevingsbron van gezondheidsklachten. Er zijn plekken in de stad waar het door verkeerslawaai nooit even rustig is, ook niet in de nacht. Mensen worden gestoord in hun slaap en dat is slecht voor de gezondheid. Het zorgt voor stress, vermoeidheid en kan zelfs hartproblemen veroorzaken.

Acties 2020-2024

De afgelopen jaren is er in veel straten stiller asfalt aangelegd. Woningen waar de geluidsoverlast groot was, zijn aangepakt. Ook is er een milieuzone ingevoerd voor brom- en snorfietsen en geldt op de meeste wegen in Amsterdam nu de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, waardoor het verkeer minder geluid veroorzaakt.

Blijven investeren

De komende jaren blijft het aantal inwoners in de stad groeien. In Amsterdam is weinig ruimte, waardoor nieuwe woningen vaker dichter bij het spoor of wegen worden gebouwd. Investeren in het verminderen van verkeersgeluid blijft nodig. Dit plan draagt bij aan minder geluidsoverlast , ook als het aantal inwoners groeit.