AMSTERDAM - Amsterdam stelt dit studiejaar opnieuw 200.000 euro subsidie beschikbaar voor een traject van Made by 020, het Amsterdamse talentontwikkelingsprogramma voor mbo'ers. Het tweede en laatste traject van dit studiejaar is inmiddels van start gegaan. Acht weken lang gaan de studenten zich bezighouden met het thema 'desinformatie en nepnieuws'. Ze gaan aan de slag met een aantal challenges, o.a. voor de gemeente Amsterdam. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en NOS Stories werken ook met de challenges mee aan het ontwikkelprogramma voor mbo'ers.

Wethouder Simone Kukenheim (mbo): "Made by 020 geeft Amsterdamse mbo-studenten veel kansen: kennis, ervaring en een waardevol netwerk. Hierdoor kunnen studenten straks met de juiste kennis en vaardigheden aan het werk. Ik vind het belangrijk dat dit ook in deze tijd gewoon doorgaat. Jongeren hebben het moeilijk, maar ze willen zich blijven ontwikkelen. Ik vind het erg waardevol dat zij over een belangrijk en actueel onderwerp als desinformatie en nepnieuws meedenken en organisaties adviseren."

Nepnieuws en desinformatie zijn niet meer weg te denken uit de samenleving. Dit komt onder andere door de opkomst van sociale media. Doordat de technieken om beeld en geluid te manipuleren steeds beter worden, is het lastiger te achterhalen wat waar is en wat niet. Steeds meer organisaties en bedrijven vinden het belangrijk dat jongeren beter geïnformeerd zijn over nepnieuws en desinformatie, en hoe je ze kunt herkennen.

Challenges
De challenge van de gemeente Amsterdam gaat over nepnieuws, desinformatie, (false) framing en de gevolgen daarvan voor het vertrouwen in de overheid. Hoe ga je hiermee om als gemeente?

De challenge van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gaat over hoe nepnieuws en desinformatie een nieuwe werkelijkheid creëren, waarin het soms lastig is om onderscheid te maken tussen echt nieuws en nepnieuws. Studenten gaan handvatten ontwikkelen waardoor jongeren niet verder verleid worden door nepnieuws en desinformatie en zelf kritisch gaan nadenken over nieuws dat voorbij komt.

NOS Stories laat studenten meedenken over wat nieuws is dat nog beter aansluit bij wat jongeren interessant en belangrijk vinden. En wat maakt nieuws betrouwbaar? Hierover gaan de studenten met NOS Stories in gesprek om vervolgens zelf een online nieuwsitem te bedenken dat studenten interessant vinden en wat door jongeren als betrouwbaar wordt gezien. Dit past ook bij de aanpak van NOS Stories, dat nieuws maakt voor en door jongeren.

Talentontwikkeling
Made by 020 biedt mbo-studenten de kans om hun stempel op de stad te drukken, om samen te werken met toekomstige werkgevers en om hun talenten te ontwikkelen. De studenten werken niet alleen aan de challenges, maar hebben tijdens het traject ook de ruimte om hun eigen talent te ontwikkelen. Zo krijgen ze onder andere workshops over netwerken en presenteren. Zo ontdekken ze wat ze leuk vinden, waar ze goed in zijn en krijgen ze meer zelfvertrouwen.

Amsterdamse MBO-Agenda
Made by 020 wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Amsterdam, in samenwerking met de Amsterdamse mbo-instellingen, en uitgevoerd door Diversion, een bureau voor maatschappelijke innovatie. Met de Amsterdamse MBO-Agenda zetten de gemeente en mbo-instellingen samen in op sterk middelbaar beroepsonderwijs in de stad: onderwijs dat kwalitatief goed is, jongeren een succesvolle schoolloopbaan biedt en hen goed voorbereidt op arbeidsmarkt en samenleving.