AMSTERDAM - Voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar die nog geen werk hebben, is er op 8 en 9 februari de Amsterdam Pop Up store op de Madurastraat 90 in Oost. In de pop-up store kunnen zij advies krijgen over hun cv, een foto laten maken en vooral reageren op vacatures. Er zijn werkgevers, jobhunters, jongerenadviseurs en sprekers. Onder andere Ajouad el-Miloudi, Olcay Gulsen en Brownie Dutch vertellen hun verhaal.

Creatief innovatiebedrijf Unlock The Zoo bedacht de pop-up store om moeilijk bereikbare, werkloze jongeren aan het werk te krijgen.

Een groep die lastiger bereikbaar is

Robbert Meulenveld is medeoprichter van Unlock The Zoo. “De gemeente heeft ons gevraagd om eens na te denken over hoe wij om zouden gaan met het bereiken van deze jongeren. Het gaat met de jeugdwerkloosheid eigenlijk heel goed, maar er blijft altijd een groep die lastiger bereikbaar is en moeilijker aan de slag gaat.”

Iets van nu

“Er zijn natuurlijk veel verschillende projecten voor het aanpakken van jeugdwerkloosheid. Het verschil tussen wat tot nu toe gedaan is en wat wij nu doen, is dat wij hebben gedacht: spreek de jongeren aan op de plekken waar ze het zien, zoals de smartphone en social media. Iedereen, en zeker deze groep, zit dag en nacht op z’n mobiel. Ook spreken we ze aan door bekende en minder bekende Nederlanders online en in de store hun verhaal te laten vertellen. Inspirerende mensen, die ook gewoon keihard hebben moeten knokken om hun ambitie waar te maken.

Daarbij vonden we dat we iets moesten doen dat van nu is. Een pop-up store leek ons daarvoor perfect. In de store kunnen jongeren hun cv laten zien en laten upgraden. Je kan een foto of zelfs een klein filmpje voor je cv laten maken. Alles wat we aanbieden is helemaal gratis, en iedereen kan bij de store terecht. Ook wanneer je niet onder de doelgroep valt, kan je dus langskomen met je cv. We willen proberen de pop-up store zo laagdrempelig mogelijk te houden. Zo van: kom gewoon even kijken.”

Jaarlijks 5.250 jongeren naar school of werk

De gemeente Amsterdam heeft de ambitie om jaarlijks 5.250 jongeren naar school of werk te begeleiden. Voor het eerst sinds 2003 loopt Amsterdam als G4-gemeente voorop in het terugdringen van de jeugdwerkloosheid. Dit mede dankzij de inzet van het Jongerenpunt, de stadsdelen, maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. Voor de jongeren die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken richting de arbeidsmarkt is Amsterdam Pop Up op 8 en 9 februari een laagdrempelige ontdekplek waar ze zich kunnen laten zien en waar ze inspiratie kunnen opdoen.

Meer info op: www.amsterdampopup.nl of www.facebook.com/amsterdampopup.nl