AMSTERDAM - Vanaf 18 april tot en met 19 juli kunnen fietsers die dat willen het fietspad op de Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstaat inruilen voor de rijbaan. De gemeente Amsterdam wil met deze proef onderzoeken of op deze manier de veiligheid op het fietspad kan worden vergroot.

De verkeersveiligheid op het fietspad staat namelijk onder druk. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de slachtoffers van verkeersongevallen waar een ambulance aan te pas komt, een fietser is. Er komen steeds meer fietsers bij en de snelheidsverschillen worden groter. Door de snelle opkomst van veel verschillende soorten elektrische fietsen, bijvoorbeeld vrachtfietsen, bakfietsen en fatbikes, is er steeds minder ruimte op de vaak smalle fietspaden in de stad.

Tijdens de proef kunnen fietsers die harder willen fietsen dan 20 km/u gebruikmaken van de rijbaan waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. Op de weg worden markeringen aangebracht en verkeersborden geplaatst, zodat duidelijk is waar fietsers de rijbaan op en af kunnen komen.

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer): “Ik hoor steeds meer Amsterdammers van jong tot oud die niet meer durven te fietsen in de stad. Dat wil ik niet laten gebeuren. Eerder al hebben we met succes de snorfietsers naar de rijbaan verplaatst, waardoor het fietspad rustiger werd. Maar door de snelle opkomst van verschillende elektrische fietsen is het nu weer nodig om ruimte te maken op het fietspad voor mensen die langzamer rijden.”

Winnende idee fietsinnovatielab

Deze proef is door het Amsterdam Bike City Innovatielab gekozen als beste idee om iets te doen aan de verschillende snelheden op het fietspad. Het idee is bedacht door Wichert van Engelen en in de jury zaten coureur en verkeersveiligheidsambassadeur Tim Coronel, Esther van Garderen (Fietsersbond), Marco te Brömmelstroet (Universiteit van Amsterdam), Ilona Kemps (Startup in Residence) en Otto van Boggelen (CROW-Fietsberaad). De proef wordt samen georganiseerd met de Vervoerregio Amsterdam.

Snorfiets naar de rijbaan

Het is niet de eerste keer dat het fietspad ontlast wordt door voertuigen naar de rijbaan te verwijzen. In 2019 zijn snorfietsen naar de rijbaan verplaatst. Na de evaluatie bleek dat de verkeersveiligheid, doorstroming en drukte op de fietspaden waren verbeterd én dat het aantal ongelukken waarbij een snorfietser betrokken was flink was gedaald.

Landelijke regelgeving in ontwikkeling

Het Rijk is bezig met regelgeving rondom de Licht Elektrische Voertuigen. Daarin wordt bijvoorbeeld gekeken naar technische eisen aan voertuigen, maximumsnelheid, vermogen, minimumleeftijd en rijbewijs. Daarin staat nu dat de plaats op de weg het fietspad is. De G4-steden hebben gevraagd om lokaal te kunnen afwijken, omdat in drukke steden vaak minder ruimte is op de fietspaden. De inzichten uit deze proef worden meegenomen in de gesprekken met het Rijk.