AMSTERDAM - Marcel Baardemans is senior vaarweginspecteur. Een groot deel van de week is hij samen met zijn collega’s op het water om te controleren of booteigenaren en schippers zich aan de regels houden.

“De meeste mensen op het water gedragen zich netjes”, vertelt Marcel Baardemans tijdens een tocht met een van de inspectieboten. Collega’s Nick en Maurits houden op deze zonnige maandagmiddag de route in de gaten. “Natuurlijk is het extra druk op zonnige dagen. Amsterdam is nu eenmaal een levendige stad. Maar samen met de politie dragen wij eraan bij dat de sfeer op het water goed blijft.”

Met een glimlach

Op het IJ moet collega Nick even een schipper van een plezierjacht corrigeren. Hij dreigt te dicht bij een binnenvaartschip te komen: “Meneer, graag iets meer stuurboord houden.” De aanwijzing wordt meteen opgevolgd, met een glimlach. Nick steekt zijn duim op. Baardemans: “Mensen op het water zijn gemiddeld andere types dan op het land. Iets relaxter en gemoedelijker.”

Handhaven van de regels

De belangrijkste taak van Baardemans en zijn collega’s is het handhaven van de regels die gelden op het water, legt hij uit. “We letten bijvoorbeeld op waar je wel en niet mag aanmeren. Op de afmetingen van vlotten die mensen bij hun woonboot neerleggen. Op geluidsoverlast. En op de 12+-regel: meer dan 12 passagiers is niet meer toegestaan. Gelukkig merk je dat mensen zich steeds beter aan dit soort regels houden.”

270 kilometer

Toch wordt de nautische tak van de dienst Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte (THOR) het komend jaar uitgebreid van 20 naar 30 medewerkers. “Met onze vaartuigen bestrijken we uiteindelijk maar een relatief klein gebied. Maar we hebben wel 270 kilometer vaarweg in Amsterdam. Met erg mooi weer en extra drukte op het water kun je niet overal tegelijk zijn. Zelfs niet met ondersteuning van andere handhavers vanaf de wal. Met meer mensen op het water kunnen we onze taken op het water beter uitvoeren.”

Uitbundige mensen

Hij herinnert zich SAIL 2015 nog als de dag van gisteren. “Ik geniet van de uitbundigheid van al die duizenden mensen. En van de uitdaging die het voor ons is om ervoor te zorgen dat het toch een beetje ordelijk verloopt. Bij het vuurwerk lag het IJ echt helemaal vol. Met een van onze motorboten moest ik ineens van de Oranjesluizen naar de ingang van de Singel, tussen al die bootjes door. Dat was in het donker wel een uitdaging ja. Mooi om mee te maken. Na afloop van zo’n dienst ben je echt wel kapot.”

Verwaarloosd

Bij het Tropenmuseum controleert Baardemans samen met zijn collega’s een totaal vervuild bootje. Vieze kleding, etensresten en een drugslepel bewijzen dat er iemand geslapen heeft. “Een project dat ik onder mijn hoede heb, is illegale bewoning en verwaarloosde vaartuigen. Soms tref je op zo’n bootje schrijnende gevallen aan. Iemand die in scheiding ligt, en geen andere plek heeft. Dan moet je mensen ook even de tijd geven om hun leven weer op de rit te krijgen. Ik ben in de eerste plaats mens. Maar ik ben ook duidelijk als iemand willens en wetens de regels overtreedt. Zo nodig kan ik dan een boete uitschrijven.”

Terug naar de haven

Langzamerhand nadert het einde van de dienst. Via de Amstel en de Herengracht varen de inspecteurs naar de Brouwersgracht. Volgens een melding ligt daar een bootje op een plek waar dat niet mag. Het bootje blijkt echter al weg te zijn. Terug naar de haven in Noord dus. Baardemans heeft nog wel een boodschap voor iedereen die bij mooi weer het water op gaat. “Houd rekening met elkaar. Zowel met andere gebruikers van het water als met bewoners van de binnenstad. Veroorzaak geen overlast die je zelf ook niet zou willen hebben.”