AMSTERDAM - Om jongeren te interesseren voor een technische mbo-vakopleiding is het ROC van Amsterdam de social media campagne ‘Er zit geld in techniek’ begonnen. De video’s van de campagne laten zien dat je goed kunt verdienen met een diploma op zak van een technische vakopleiding. Het doel van de campagne is om meer Amsterdamse jongeren te laten instromen op een middelbare beroepsopleiding.


De komende decennia zijn vanwege de transities in energie, klimaat, zorg en woningbouw veel technisch opgeleide vakmensen nodig. Een student die een technische richting kiest, is waarschijnlijk de komende 30 jaar verzekerd van een baan en goede kansen voor een bloeiende eigen onderneming. De salarissen in de techniek zijn zeer goed. Er is nu al een tekort van circa 60.000 mensen met een technische opleiding. Er zijn weinig andere sectoren met zoveel perspectief.

Wethouder Sofyan Mbark (MBO): “Mooi om te zien hoe deze campagne jongeren aanspreekt om een slimme keuze te maken. Voor veel jongeren is eigen geld verdienen belangrijk. En dat is het ook. Het mooie vind ik dat voor bijna alle jongeren in de stad er een kansrijk traject binnen het mbo kan zijn. Kiezen voor een vakopleiding techniek en technologie is in deze tijd heel slim. Tegelijk blijft natuurlijk heel belangrijk dat jongeren een studie kiezen die ze leuk vinden en die bij ze past.”

Geen saaie kantoorbaan

Voordelen die in de campagne genoemd worden zijn dat de opleidingen kort zijn, dat je tijdens je studie al geld verdient, dat je geen “saaie kantoorbaan” krijgt maar echt iets maakt - van snelweg en glasvezel tot drone en elektrische auto - en dat als je goed kiest je meer kans hebt op een goede baan of een succesvolle onderneming dan iemand met een HBO- of universitair diploma.

De campagne is specifiek gericht op jongeren van 14-16 jaar en op de drijfveer om eigen geld te verdienen. De campagne is geïnitieerd door Mbo College Westpoort, onderdeel van ROC Amsterdam, en wordt ook gedragen door het Hout en meubileringscollege, het Media College en het Tech Amsterdam Scholen Collectief.

Social mediacampagne

Mbo Westpoort is de grootste mbo-techniek en technologieopleider in de stad. Doel is om meer studenten te trekken, technisch op te leiden en een mooie toekomst te bieden. De video’s worden vertoond op social media kanalen die veel door de doelgroep worden gebruikt. De campagne leidt bezoekers naar de website www.kiesmbotechniek.nl met getuigenissen van studenten en young professionals. Hier kunnen jongeren zich ook inschrijven op een mbo en meer informatie krijgen.

De campagne is een pilot van een jaar. Als de campagne leidt tot hogere instroom wordt ze verlengd.