AMSTERDAM - Een half jaar na de invoering van de maximumsnelheid van 30 km per uur is onderzoek gedaan naar de gemiddelde snelheid, reistijd en hoe Amsterdammers dit beleven. Uit het onderzoek blijkt dat de maximumsnelheid op rechte stukken van de nieuwe 30-wegen ongeveer 10% is gedaald, van 40 naar 36 km per uur. De gemiddelde snelheid op alle nieuwe 30-wegen is met 5% gedaald. Rond de 60% van de Amsterdammers is positief over de maatregel en noemt het positief dat het verkeer rustiger is.

Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer): “Deze resultaten bevestigen wat we al verwachtten: er wordt rustiger gereden in het verkeer, maar niet iedereen houdt zich nog aan de maximumsnelheid. Toch is 10% langzamer goed nieuws, want iedere kilometer langzamer is winst voor de verkeersveiligheid.”

Metingen snelheid en reistijd

Uit de data van navigatiesystemen blijkt dat de gemiddelde snelheid op de nieuwe 30-wegen met 5% is gedaald en dat de maximumsnelheid met 10% is gedaald van 40 naar 36 km per uur. Ook op de 50-wegen is de gemiddelde snelheid met 4% gedaald. De reistijd is daardoor overdag met gemiddeld 5% toegenomen.. Een rit van 10 minuten duurt daarmee ongeveer 30 seconden langer. De reistijd voor het openbaar vervoer is in de helft van de 26 onderzochte lijnen met maximaal een minuut gestegen, in de andere helft gaat het om 1 tot 3 minuten. Het effect op het openbaar vervoer is daarmee iets kleiner dan vooraf verwacht.

Beleving Amsterdammers

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 60% van de Amsterdammers tevreden is met de nieuwe maximumsnelheid. Mensen die geen auto hebben zijn positiever dan mensen met auto, maar ook van die laatste groep is de meerderheid positief. De meeste mensen geven als reden dat het verkeer rustiger is en dat de verkeersveiligheid is toegenomen. Mensen die negatief zijn geven aan dat veel automobilisten zich er nog niet aan houden, en dat scooters en elektrische fietsen harder rijden dan 30 km per uur.

Vervolg

Er wordt de komende tijd nog hard gewerkt aan het aanpassen van belijningen van 30-wegen, ook wordt de campagne “30 doen we voor elkaar” opnieuw ingezet en voert het OM een pilot uit met handhaving op 30-wegen. Dat moet allemaal bijdragen aan de gewenste gedragsverandering. Komend jaar volgt er een uitgebreidere evaluatie.