AMSTERDAM - Een eeuw geleden werden er door Scandinaviërs en Russen boomstammen gelost, nu is het een wijk: De Houthaven. Er wordt al gewoond, maar ook nog flink gebouwd. En overigens niet alleen daar. Het streven is: jaarlijks 7500 Amsterdamse woningen erbij.

De Houthaven ligt in het noordelijk deel van de Spaarndammerbuurt. Het wordt een bijzondere woonbuurt op zeven groene, autoluwe eilanden in het IJ. In totaal komen daar 2700 nieuwe woningen.

Iedereen vindt wel íets
Joris Broekhuizen, senior ontwerper openbare ruimte, doet daar in ieder geval meer dan zijn best voor. “Naast ontwerpen bestaat een werkdag uit vergaderen, plannen doorspreken en afstemmen. Want je hebt te maken met veel partijen: met verkeersontwerpers, beplantingsexperts, de fietsersbond, het stadsdeel en natuurlijk toekomstige bewoners. Iedereen vindt wel íets, en die mening wordt ook op prijs gesteld. Of eigenlijk: die mening is gewoon noodzakelijk om tot een geslaagd ontwerp van de openbare ruimte te komen. En geslaagd kunnen we het noemen, vind ik.”

Wandelen langs het water
“Ik ben al zo’n drie jaar bezig met project Houthaven. Tot mijn grote vreugde”, zegt Joris. “Het is echt heel bijzonder om hieraan mee te werken. Want: nauwelijks hoogbouw, een autoluwe wijk op zeven eilanden met elk een thema. Uniek! In delen van de Houthaven komt een Amsterdams grachtenprofiel. Dan heb je een trottoir aan de huizenkant, daarna de weg en dan de parkeerplaatsen. En wat grachten niet hebben en de Houthaven wél, is: een openbare wandelkade langs het water. Deze kade wordt gezellig gemaakt met bomen en bankjes. Zo heb je licht in je huis en ook een groen uitzicht.”

Tenen in het IJ
“Maar het blijft laveren tussen belangen. Zo komt er een hotel. Zij wilden een terras aan het water, wij wilden ruimte voor iedereen. Uiteindelijk werd er toch besloten om de oevers zo veel mogelijk openbaar en rustig te houden. In plaats van zo’n 1000 hotelterrasstoeltjes, komen er nu 100. En élke Amsterdammer gaat genieten van de openbare ruimte hier, want op alle koppen van de eilanden komt een plek met uitzicht. Op Revaleiland komt ook een groot openbaar plein met brede traptreden naar de waterkant. De laatste trede zit 40 centimeter boven het water, dus je kunt dippen met je tenen in het IJ.”

Beeldkwaliteitplan
“Als ontwerper openbare ruimte heb je te maken met een ‘beeldkwaliteitplan’. Hierin staan de randvoorwaarden waaraan de wijk moet voldoen. In de Houthaven heeft elk eiland een ander thema, maar overal geldt: de auto is te gast. Daarom komen er gebakken klinkers op de grond, dat remt af. Natuurlijk doen we ook aan 'Rainproof ontwerpen'. Regenwater moet snel worden afgevoerd, dus moet je veel groen hebben. Zit je in een rolstoel, dan kan een brug maar maximaal 4 procent stijgen. Dan maak je nog keuzes in speelplekken, pleinen, bankjes, entrees naar waterdichte parkeergarages... Et cetera. Amsterdam wikt en weegt om het iedereen naar de zin te maken. Laten we zeggen dat het een mooie uitdaging is.”

Bouwen, bouwen, bouwen
Amsterdam is populair. De stad groeide in de afgelopen periode met maar liefst 11.000 inwoners per jaar. Er moet dus worden gebouwd. En dat is wat Amsterdam ook doet. Om precies te zijn: jaarlijks 7500 woningen. Zó veel en zó snel werd er nog nooit eerder in Amsterdam gebouwd. Er komen vooral nieuwe woningen voor sociale huur en middenhuur. Want Amsterdam wil een gemengde stad zijn waar wonen betaalbaar is.