AMSTERDAM - DEN Kennisinstituut cultuur & digitalisering en het Amsterdams Fonds voor de Kunst bieden in mei en juni 2021 gratis online kennissessies aan voor culturele organisaties en creatieve makers, onder de noemer Digitale Daadkracht: digitalisering in de cultuursector. De Gemeente Amsterdam financiert deze reeks om de cultuursector te ondersteunen bij het toekomstbestendiger maken van hun werkpraktijk. De productie en live streaming zijn in handen van Pakhuis de Zwijger.

De culturele sector futureproof
Eind maart lanceerde Gemeente Amsterdam een breed en integraal Steunplan kunst en cultuur. Hieruit is de financiering van de reeks kennissessies voortgekomen. Deze reeks rondom digitalisering is een manier om de sector te versterken en in de toekomst sterk te houden. Culturele organisaties en creatieve zelfstandigen krijgen hierin handvatten om hun eigen digitale strategie te ontwikkelen. In een hybride werkpraktijk kunnen zij hun aanbod zowel offline als online presenteren en daarmee hun publieksbereik vergroten.

Touria Meliani (wethouder Kunst en Cultuur): “Kunst en cultuur gaan over ontmoeting en vernieuwing. Door de coronacrisis zijn fysieke bijeenkomsten niet mogelijk en steeds meer instellingen en makers proberen daarom via digitale manieren hun publiek te bereiken. Daar hoort ontwikkeling van nieuwe platforms en verdienmodellen bij. Dat willen we met het gemeentelijk steunplan stimuleren want we verwachten dat zulke vormen van ontmoeting de sector in de toekomst nog veel meer te bieden hebben.”

Online kennissessies
De reeks van acht online kennissessies loopt van 11 mei tot en met 29 juni 2021. Het hele kennisgebied rond digitalisering in de cultuursector komt aan bod. Het AFK verzorgt drie sessies voor individuele makers en DEN vijf sessies voor kleine en grote culturele organisaties. Zie voor uitgebreide beschrijvingen: https://dezwijger.nl/programmareeks/digitale-daadkracht. Pakhuis de Zwijger zendt de sessies uit via hun livecast, iedere dinsdag van 14.00 tot 15.00 uur. Na afloop van de uitzending volgt een interactief deel, waarin sprekers en deelnemers met elkaar in gesprek gaan. De hele reeks zal terug te kijken zijn via de websites van Pakhuis de Zwijger en DEN en het Youtube-kanaal van het AFK.

Sessie 1: Vinden en binden van online publiek
De eerste sessie draait om het vinden en binden van online publiek. Lotte Baltussen (freelance digitaal projectleider en adviseur) laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe je ontdekt wie je digitale publiek is, welke tools je kunt inzetten om ze te leren kennen en op welke manieren je hun aandacht trekt. Charlotte Bosman (digitaal projectleider Anne Frank Stichting) deelt haar inzichten rondom diverse digitale methodes voor het vinden en bevragen van klanten. Maaike Verberk (directeur DEN) is de moderator.

Vanaf vandaag kunnen geïnteresseerden zich via de website van Pakhuis de Zwijger aanmelden voor specifieke sessies of de gehele reeks.