AMSTERDAM - U kent ze wel: die stille, maar snelle elektrische karretjes die op de fietspaden slalommen en op de stoep geparkeerd staan. De landelijke wetgeving geeft nu duidelijkheid over deze nieuwe, ‘emissieloze brommobielen’. Birò’s, Carvers en andere merken moeten een kenteken krijgen. Ze horen thuis op de rijbaan en parkeren - niet meer op de stoep – is betalen. Om bezitters tegemoet te komen en deze vorm van stil en schoon verkeer aan te moedigen, komt Amsterdam op 1 juli 2020 met een proef met een speciale parkeervergunning.


Birò en Carverrijders met kenteken kunnen voor de komende 2 jaar een zogenoemde stadsbrede parkeervergunning aanvragen. Daarmee kunnen ze overal in de stad parkeren – uiteraard alleen op een officiële (auto)parkeerplaats. Wie zijn voertuig toch op de stoep zet, riskeert een boete van € 95,-.

Uitstootvrije karretjes welkom
Amsterdam wil zeker niet van het elektrische karretje af. De Birò/Carver is juist een aantrekkelijk stads vervoersmiddel in plaats van de auto. Ze zijn milieuvriendelijk en nemen relatief weinig ruimte in. Dat past mooi in het beleid om al in 2030 al het Amsterdamse vervoer uitstootvrij te hebben.

Geen kentekenplicht voor gehandicapten
Mensen die een Birò of Carver rijden vanwege hun handicap hebben geen kenteken nodig. Wel moet het wagentje zijn aangepast op hun beperking en moet het door de Rijksdienst voor het Wegverkeer gekeurd zijn.

Nog even alles op een rijtje

  • Eigenaren van emissieloze brommobielen (Birò’s, Carvers en andere merken) kunnen vanaf 1 juli een vergunning aanvragen via amsterdam.nl, waarmee ze tot 1 juli 2022 in de hele stad kunnen parkeren. Het maakt niet uit of ze nu al wel of niet een gewone parkeervergunning hebben. Bent u ná 1 mei 2020 eigenaar geworden, dan kunt u per adres maximaal 1 vergunning aanvragen. Eigenaren met een Birò/Carver van vóór deze datum kunnen meerdere tijdelijke vergunningen krijgen – denk aan bedrijfjes waarvan de medewerkers zich met de wagentjes verplaatsen.
  • Per 1 juli 2022 vervalt deze tijdelijke vergunning. De eigenaar moet dan kiezen tussen een vergunning voor een auto of voor een emissieloze brommobiel.
  • De stadsbrede vergunning kost de helft van wat andere vergunningen voor de hele stad kosten, zoals voor deelauto’s. Voor 2020/21 is dat € 224,75 per half jaar.
  • We geven – zoals gezegd tot 1 juli 2022 - maximaal 3.000 stadsbrede vergunningen uit. Elke uitgegeven stadsbrede vergunning gaat af van het vastgestelde maximum van gewone parkeervergunningen in dat vergunningsgebied.