AMSTERDAM - Veel Amsterdammers hebben last van afval op straat uit opengescheurde vuilniszakken. Daarom mag er per 1 juli 2025 geen bedrijfsafval meer worden weggegooid in losse zakken. Ondernemers moeten voortaan het afval in rolcontainers (kliko's) aanbieden of hun afval direct achter de voordeur laten ophalen.

Wethouder Hester van Buren (Afval en Reiniging): ”De inzameling van afval via losse vuilniszakken is niet meer van deze tijd. De vuilniszakken worden kapot gemaakt door meeuwen of ratten maar ook opengescheurd door mensen die zoeken naar statiegeldflesjes- of blikjes. Dat zorgt voor zwerfafval en vervuiling in de stad. We beginnen nu eerst met het stopzetten van de inzameling van losse zakken voor bedrijfsafval. Ook zijn we bezig om de inzameling van huishoudelijk afval via losse zakken in de hele stad te stoppen. Samen kunnen de stad schoner maken.“

Overgangsregeling

De nieuwe regels zijn officieel van kracht vanaf de publicatiedatum van het besluit van 6 mei 2025 maar er is een overgangsregeling van kracht tot 1 juli 2025. Zo hebben ondernemers de tijd om hun afvalcontract om te zetten. Sinds vorig jaar zijn ondernemers ook verplicht om een sticker met hun adres op de rolcontainer te hebben. Zo kunnen handhavers beter zien welk bedrijf bij welke container hoort en kunnen zij beter controleren of iedereen zich aan de afvalregels houdt. Vanaf 1 juli 2025 wordt er gehandhaafd op de nieuwe regels. Ondernemers die zich niet houden aan de nieuwe regels voor bedrijfsafval of oneigenlijk gebruik maken van de afvalvoorzieningen van bewoners riskeren een boete van minstens 550 euro.

Bedrijfsafval: Hoe werkt het?
Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor het laten ophalen en verwerken van hun afval. Bij veel afval moeten zij een contract afsluiten met een inzamelaar of als bedrijven maar maximaal 9 vuilniszakken per week hebben mogen zij ook afval op dezelfde manier weggooien als bewoners. In dat geval betalen bedrijven Reinigingsrecht.