AMSTERDAM - Fatbikes zorgen voor veel onveiligheid in de stad. Niet alleen voor de bestuurders zelf, die vaak met veel te hoge snelheid, zonder helm en met slechte remmen door de stad fietsen. Maar in drukke gebieden, zoals parken, waar ook veel voetgangers, kinderen en honden lopen en spelen, voelen veel mensen zich steeds onveiliger door de fatbikes die daar op hoge snelheid tussendoor rijden. Met petities, brieven en klachten wordt de roep om fatbikes een halt toe te roepen steeds sterker, maar de mogelijkheden die gemeenten krijgen van het Rijk om maatregelen te nemen, zijn tot nu toe beperkt. Daarom wil het college van B en W nu op basis van een artikel uit de algemene plaatselijke verordening (APV) fatbikes uit bepaalde gebieden weren. De komende weken kunnen de stadsdelen reageren op dit voorstel. Daarna wordt het besproken in de gemeenteraad, en zou het Vondelpark als eerste gebied kunnen worden aangewezen.
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): “Het is nu tijd om naar onorthodoxe maatregelen te kijken. We vragen het Rijk al drie jaar om maatregelen om de fatbikes aan te kunnen pakken. En ondertussen zijn de problemen de afgelopen jaren alleen maar erger geworden, met meer onveilige fatbikes op de weg en meer ongelukken waarbij soms heel jonge kinderen betrokken zijn. De minister heeft nu een helmplicht aangekondigd voor kinderen op e-bikes, en dat is een mooie eerste stap. Maar die gaat pas in 2027 in en die maatregel helpt de andere weggebruikers die overlast ervaren niet. Ik krijg elke week berichten binnen van Amsterdammers die zeggen dat zij de weg niet meer op durven en die me smeken om fatbikes te verbieden. Dus ik voel het als mijn plicht om alles te proberen wat in mijn macht ligt om dit probleem aan te pakken.”
Met een artikel in de APV kan een gebied worden aangewezen waar de fatbikes niet mogen rijden, op basis van meldingen van overlast en verkeersonveiligheid. Eerder is de bierfiets hiermee succesvol verbannen uit het centrum van Amsterdam. De meldingen gaan niet alleen over verkeersonveiligheid: er zijn ook veel meldingen binnengekomen van overlast en intimiderend gedrag door fatbike-bestuurders. Omdat er geen kentekenplicht geldt voor e-bikes, kunnen de daders bijna nooit worden aangehouden.
Of een fiets een fatbike is, wordt in dit APV-artikel bepaald op basis van de bandendikte: Als die meer dan zeven centimeter is, dan valt de fiets onder de bepaling. Wethouder Van der Horst: “Het Rijk beroept zich tot nu toe op het standpunt dat geen onderscheid kan worden gemaakt tussen fatbikes en e-bikes. Maar ik wil die juridische strijd wel eens voeren. Iedereen weet dat een fatbike heel anders is dan een e-bike. De banden zijn breder, de fietsen zijn een stuk zwaarder dan gewone e-bikes, en op veel fatbikes hoef je niet eens te trappen om vooruit te komen, waardoor het meer een brommer is dan een fiets.”
Als de APV gewijzigd is, wordt het Vondelpark waarschijnlijk het eerste gebied waar het verbod gaat gelden. Het Vondelpark is een van de meest gebruikte parken in de stad, met grote fietswegen, maar ook veel wandelaars, spelende kinderen en sporters. Uit de ambulancedata blijkt ook dat hier veel ongevallen plaatsvinden. Daarna wordt gekeken of het verbod in meerdere gebieden in de stad kan worden ingevoerd. Daarnaast worden komend jaar samen met het Rijk twee proeven uitgevoerd om de verkeersveiligheid op het fietspad te verbeteren: er wordt geëxperimenteerd met een maximumsnelheid van 20 km/u op het fietspad en met het verplaatsen van vrachtfietsen naar de rijbaan.

5.0 ℃




































