AMSTERDAM - Het college van B&W wil reclame in de openbare ruimte terugdringen en wil daarom de regels voor buitenreclame aanpassen. Zo moeten onder andere bewegende beelden, reclame waarbij dieren gebruikt worden en reclame voor ongezond voedsel gericht op kinderen uit het Amsterdamse straatbeeld verdwijnen.

Wethouder Laurens Ivens (Openbare Ruimte): "In onze drukker wordende stad is het straatbeeld ook steeds drukker geworden door reclame. Daarom willen we nu paal en perk stellen aan reclame-uitingen om op die manier Amsterdammers een rustiger straatbeeld te gunnen, dat beter past bij onze mooie stad."

Er worden nieuwe regels voorgesteld om steigerdoekreclame en het gebruiken van dieren niet meer toe te staan. Beelden van metershoge reclames op steigerdoeken op de Dam en het gebruik van rendieren en koeien met hun kalf op straat zijn hiermee verleden tijd. Ook reclame voor ongezond voedsel gericht op kinderen is onderdeel van het nieuwe beleid. Dat zal op langere termijn, bij volgende contractperiodes, ook verdwijnen uit het straatbeeld. Samen met de invoering van de reclamebelasting zorgt het nieuwe beleid voor minder reclame in de openbare ruimte.

Bewegende beelden
Reclame met bewegende beelden is sinds 1 januari dit jaar al niet meer toegestaan. De beelden moeten nu minimaal 6 seconden stil staan. Er zijn nog enkele grote reclameborden in de stad die onder een aparte vergunning vallen. De inzet van het college is om deze zo snel mogelijk aan te passen.

Het Stedelijk kader buitenreclame wordt vrijgegeven voor inspraak. De inspraaktermijn loopt van maandag 27 januari tot 23 maart 2020.