AMSTERDAM - Amsterdam is bevoegd om de ja/ja sticker in te voeren. Dat oordeelde de rechtbank vandaag in het hoger beroep dat door de folderbranche was aangespannen. Sinds 1 januari 2018 kent Amsterdam een nieuw systeem voor reclamedrukwerk. Huishoudens ontvangen sindsdien alleen nog ongeadresseerd reclamedrukwerk als zij dat op de brievenbus aangeven met een ja/ja sticker. Géén sticker op de brievenbus betekent géén ongeadresseerd reclamedrukwerk meer.

Wethouder Duurzaamheid Marieke van Doorninck: “De uitspraak van de rechter is heel mooi nieuws in de strijd tegen papierverspilling. Huishoudens zonder ja/ja sticker op de brievenbus besparen namelijk zo’n 33 kilo papier per jaar. Ik verwacht de uitspraak andere gemeenten aanmoedigt om snel het Amsterdamse voorbeeld te gaan volgen.”

Samen naar een duurzaam Amsterdam

Uit onderzoek van Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) blijkt dat er op 19% van de brievenbussen een ja/ja sticker is geplakt. Voor de invoering van de ja/ja sticker op 1 januari 2018 werd ongeadresseerd reclamedrukwerk bezorgd in 49% van de brievenbussen