AMSTERDAM - De afgelopen drie jaar is het aantal kinderen van 2-7 jaar met een ontwikkelachterstand dat wachtte op een plek in een speciaal Kinderdagcentrum gestegen verviervoudigd. Praktisch gezien betekent dit dat deze kinderen op jarenlange wachtlijsten terechtkwamen en juist op een leeftijd dat ze extra gebaat zijn bij goede ondersteuning, stagneren in hun ontwikkeling. Met de start van kinderopvang- en onderwijszorggroepen kiest de gemeente Amsterdam er nu voor om deze kinderen niet meer vanzelfsprekend door te verwijzen naar aparte voorzieningen, maar ze een plek in hun buurt te bieden en ze op school en de opvang te houden.

Wethouder Marjolein Moorman (Jeugd en Onderwijs): “Kinderen verdienen allemaal een kansrijke start, ongeacht de buurt waarin ze opgroeien en het inkomen of de achtergrond van hun ouders, en ook als ze extra zorg of ondersteuning nodig hebben. Met de kinderopvang- en onderwijszorggroepen brengen we de deskundigheid naar de kinderopvang en de scholen in de directe omgeving van de kinderen, in plaats van dat we de kinderen in zogenaamde 'speciale groepen’ plaatsen. Ik ben heel trots op deze beweging, ook omdat we hiermee het motto van de jeugdvisie ‘Kinderen Eerst’ in de praktijk brengen.”

Het aantal verwijzingen van jonge kinderen naar specialistische voorzieningen is de laatste jaren sterk toegenomen, met lange wachtlijsten tot gevolg. Dankzij de komst van de kinderopvangzorggroepen kunnen kinderen van 2 tot 4 met een ontwikkelachterstand nu in hun eigen buurt naar de kinderopvang, in plaats van dat ze hiervoor soms ver moeten reizen. Omdat kinderen tussen 4 en 7 jaar oud ook lang op een wachtlijst staan, komen er voor deze kinderen ook onderwijszorggroepen op basisscholen.

De kinderopvang- en onderwijszorggroepen zijn een intensieve samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs en aanvullende jeugdhulp. Op de groep staan altijd twee professionals: één vanuit de kinderopvang of speciaal onderwijs en één vanuit de aanvullende jeugdhulp, die samen zorgen voor een passend en rijk ontwikkelaanbod. Ouder- en thuisbetrokkenheid staat centraal: dit krijgt bijvoorbeeld vorm via ouder-kind dagdelen rond thema’s en vrije inloopmomenten. Ook werken de groepen nauw samen met het Ouder- en Kindteam en het Buurtteam als versterking in de thuissituatie nodig is.

Met de kinderopvang- en onderwijszorggroepen geeft de gemeente vorm aan haar ambitie dat alle kinderen in hun eigen omgeving naar kinderopvang en school moeten kunnen gaan. De groepen worden ontwikkeld met de kinderopvangorganisaties, schoolbesturen uit het speciaal en regulier onderwijs, het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, het Ouder- en Kindteam, en aanvullende jeugdhulppartners.