AMSTERDAM - De Amsterdam App, waarmee bewoners snel informatie kunnen opzoeken of meldingen maken, is inmiddels meer dan 100.000 keer gedownload. De app wordt sinds de lancering vorig jaar steeds vaker gebruikt door Amsterdammers als handig hulpmiddel om gemeentelijke diensten en informatie binnen handbereik te hebben.
Wethouder Hester van Buren (Dienstverlening): “Als wethouder Dienstverlening, maar ook als gebruiker van de Amsterdam App, vind ik het goed om te zien dat steeds meer Amsterdammers de app gebruiken en er steeds meer mogelijk is via de app. De app helpt bewoners om snel iets te regelen of op te zoeken, maar het gebruik van de app helpt ons als gemeente ook om de buurt sneller schoon, heel en veilig te krijgen. Want dankzij de meldingen weten wij waar we moeten opruimen of repareren.”
Amsterdam App
Nieuwe functies
De belangrijkste cijfers op een rij
- Parkeren: sinds de introductie van de parkeerfunctie in juli van dit jaar zijn er 116.341 parkeertransacties gestart via de app. Wekelijks worden er meer dan 12.500 transacties uitgevoerd.
- Stadspas: de Stadspas is sinds maart 2025 digitaal beschikbaar en is sindsdien 63.000 keer getoond via de app.
- Meldingen Openbare Ruimte: tot nu toe zijn er 122.242 meldingen over de openbare ruimte gedaan via de app. In 2025 is 19% van alle meldingen binnengekomen via de app.
- Afvalwijzer: de afvalwijzer is 92.928 keer geraadpleegd.
- Werkzaamheden: er is 41.046 keer gezocht naar informatie over werkzaamheden in de stad.
De Amsterdam App blijft zich ontwikkelen en biedt een groeiend aantal functionaliteiten om het leven van Amsterdammers makkelijker te maken. De app is te vinden in de Apple App Store en in de Google Play Store.

13.5 ℃































