AMSTERDAM - Industrieel ontwerper Luud Schimmelpennink ontving op maandag 3 april 2017 een gemeentelijke onderscheiding tijdens een avond over het Witte Fietsenplan en de Witkar in Pakhuis de Zwijger. Conclusie: Het Provoconcept van ‘delen’ is helemaal van deze tijd.

Schimmelpennink is een industrieel ontwerper, mede oprichter in 1965 van de Provo beweging en eind zestiger jaren gemeenteraadslid. Hij was de bedenker van de ‘Witte fietsen’ en ‘de Witkar’. Het maakte hem een prominente Amsterdammer. In 2017 levert het hem een gemeentelijke onderscheiding op vanwege ‘bijzonder verdiensten’ voor de stad Amsterdam.

Van flop naar floreren

De Witte fiets was wit (sja) en om te delen. De Witte fiets kon na een ritje ergens in de stad worden neergezet, waarna de volgende erop sprong. De Witkar was om lid van te worden en ook om te delen: goedkoop, goed tegen luchtvervuiling én parkeerproblemen. Het idee: het gaat niet om het bezitten van een vervoermiddel, maar om beschikbaarheid . Beide ideeën flopten toen, maar floreren nu

‘Fietsdelen’ loopt lekker

Inmiddels is elektronisch fietsdelen een groot succes. Denk bijvoorbeeld aan de OV-fiets. En vooral internationaal is er succes: zo’n tien jaar geleden startte het eerste grote fietsdeelsysteem in Parijs. Inmiddels doen meer dan 550 steden aan fietsdelen. De Witkar heet nu Greenwheels of Car2go, Snappcar of gewoon nog steeds Witkar.

Zijn tijd vooruit

Wij denken constant na over een compacte, leefbare stad en slimme oplossingen. Elektrisch rijden, deeleconomie, bewoners en bezoekers moeten zich goed kunnen verplaatsen, zónder dat de stad inlevert op de kwaliteit van de openbare ruimte. Met het Witte Fietsenplan en het experiment met de Witkar was Schimmelpennink gewoon zijn tijd al ver vooruit.