AMSTERDAM - Het Stedelijk Museum presenteert een groot overzicht van de toonaangevende en veelzijdige kunstenaar Jacqueline de Jong (Hengelo, 1939). Pinball Wizard – The Work and Life of Jacqueline de Jong toont in 13 zalen het veelzijdige oeuvre dat zij sinds de jaren zestig heeft opgebouwd, waarin zij moeiteloos schakelt tussen expressionistische schilderkunst, nieuwe figuratie en pop art. Ook de schaal varieert: van kleine dubbelluikjes waarop een dag uit het leven van de kunstenaar wordt beschreven tot monumentale doeken waarin een absurde, vaak gewelddadige en erotische wereld regeert.

Band met het Stedelijk Museum
Als directeur Willem Sandberg in 1958 Jacqueline de Jong aanstelt als medewerker toegepaste kunst (1958-1960), ontstaat een bijzondere band met het Stedelijk. Haar bewondering voor de collectie van het museum groeit, en als autodidact fungeert die collectie als een leerschool voor haar eigen werk. Dit maakt het feit dat De Jong nu haar werk samen met werk uit de collectie tentoon gaat stellen in het Stedelijk, extra speciaal. De kunstenaar beweegt zich als een ware ‘Pinball Wizard’ door de collectie van het Stedelijk en plaatst haar werk naast dat van kunstenaars die haar geïnspireerd en beïnvloed hebben zoals Vieira da Silva, Chaim Soutine, Jean Dubuffet, R.B. Kitai, Kazimir Malevich en Wassily Kandinsky. Het resultaat is een mix van meesterwerken van De Jong en nog nooit eerder getoonde werken en sleutelwerken uit de collectie van het Stedelijk aangevuld met tekeningen, kunstenaarsboeken, vormgeving en archiefmateriaal van de kunstenaar.

Samensteller van de tentoonstelling Margriet Schavemaker: “Het Stedelijk Museum vindt het belangrijk om toonaangevende vrouwelijke kunstenaars een groter podium te geven. Dat geldt zeker ook voor Jacqueline de Jong. We zijn bijzonder trots dat we een groot overzicht van haar werk kunnen laten zien. Zeker nu ze internationaal door een nieuwe generatie is ontdekt. Het was uniek om samen met De Jong door de collectie van het Stedelijk te gaan op zoek naar haar netwerk en inspiratiebronnen. Het geeft een heel nieuw perspectief op de kunstgeschiedenis waarin we De Jong vanaf nu niet meer kunnen wegdenken.”

Avant-garde netwerken
Bijzonder is de wijze waarop Jacqueline de Jong opereerde in avant-garde netwerken binnen en buiten Europa. Van de eerste ontmoetingen met kunstenaars als Germaine Richier en Vieira da Silva tijdens haar jeugd, via haar kosmopolitische ouders die een toonaangevende verzameling van avant-garde kunst hadden, tot deelname aan de Gruppe Spur en de Internationale Situationniste. De Jong maakte naam met het tijdschrift The Situationist Times: een multi-disciplnair, speels magazine vol fotografische en getekende beelden, gewijd aan verschillende thema’s zoals de knoop, de ring en het labyrint. Deze ‘topologieën’ zijn een alternatieve vorm van kennis: een non-Euclidisch systeem dat zich beweegt in het veld van paradoxen, misverstanden en contradicties. Voor de hedendaagse toeschouwer zijn de enorme ‘vergelijkende’ beelddatabanken, waarvoor de Jong soms maandenlang onderzoek deed, tevens een fascinerende voorbode van het internet.

Jacqueline de Jong was van eind 1960 tot 1971 in Parijs actief in een netwerk van kunstenaars en produceerde diverse affiches, waaronder in mei ’68 tijdens de Parijse studentenrevolte. Zij initieerde en organiseerde tevens Happenings met Jean-Jacques Lebel, en andere events en tentoonstellingen. Sinds 1971 woont en werkt De Jong in Nederland en Frankrijk. Het werk van Jacqueline de Jong is door de decennia heen altijd verzameld en gevolgd, maar sinds de laatste decennia en vooral sinds de aankoop van De Jongs archief door Beinecke Library of Rare Books and Manuscripts in Yale University in 2012 is er internationaal veel aandacht voor haar werk. Het leidde recent tot tentoonstellingen in onder meer New York, Malmö, Toulouse en Parijs en tot publicaties en aankopen maar heeft tot op heden nog weinig aandacht in Nederland gehad.

Online publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnen een aantal online essays en een app waarmee bezoekers The Situationist Times kunnen doorbladeren, voorzien van commentaar door Jacqueline Jong (samengesteld door Torpedo Publishers). Bij de tentoonstelling verschijnt tevens een gratis audiotour die vanaf de opening ook online te raadplegen is.

Activiteiten

In het openingsweekend vindt op zaterdag 9 februari in het Stedelijk Museum de première plaats van een 75 minuten durende documentaire Jacqueline de Jong: The Art Rebel (regie: François Lévy-Kuentz, Pretty Pictures).

Jacqueline de Jong draagt bij aan het Feminist Festival op 8 maart, Internationale Vrouwendag, dat het Stedelijk Museum samen met de feministische actiegroep Mama Cash organiseert. Ook Raquel van Haver en Clarice Gargard zijn onderdeel van het programma.

Het Rabo Lab wordt omgetoverd tot een Pinball Wizard Lab, waar bezoekers, van jong tot oud, geheel in stijl met de tentoonstelling kunnen flipperen.

Actuele informatie over de evenementen is terug te vinden op www.stedelijk.nl.