AMSTERDAM - Een drukke stad als Amsterdam kan brengt een hoop toerisme met zich mee. Menig ondernemer heeft daar baat bij. Echter betekent het ook dat je het publiek zal moeten delen met meerdere concurrenten. De potentie om meer omzet te draaien is hoger, maar tegelijkertijd is het ook moeilijker om jezelf te onderscheiden. Als je bedrijf op een strategische plek is gelegen zal je als vanzelfsprekend meer verdienen, maar niet altijd beschik je over die luxe en zal je andere manieren moeten aangrijpen om te kunnen ondernemen.


Een website laten maken helpt om niet alleen in een fysieke winkelstraat gevonden te worden, maar ook op het internet. Tegenwoordig maken zeer veel ondernemers gebruik van digitale technologie waar ze voorheen uitsluitend afhankelijk waren van een fysieke locatie. Denk aan restaurants die het gewoonlijk moesten hebben van de sfeer die ze uitstralen om nieuwe klandizie aan te trekken. Nu is dat niet meer de enige inkomstenbron en kunnen ze online hun hapjes aanbieden op sites van lokale bezorgdiensten. Online gevonden worden is dus zeer belangrijk geworden. Evenals waardering ontvangen op het internet. Dit laatste punt is niet te onderschatten.

Potentiële klanten plannen hun uitstapjes tegenwoordig online

Momenteel is het gebruikelijk dat potentiële klanten eerst online op zoek gaan naar plekken waar ze kunnen winkelen, dineren of feesten. De route die ze door Amsterdam zullen nemen vanaf het centraal station zal afhankelijk zijn van wat er als eerste te vinden is wanneer men met een mobiele telefoon via Google zoekt met algemene zoekwoorden als ‘restaurant Amsterdam’ en combinaties met de stadsnaam en ‘club’, ‘kroegen in’, ‘uitjes in’, ‘musea in’, enzovoort. Als jouw bedrijf dan niet te vinden is kunnen toeristen een heel andere route nemen dan wanneer ze zonder voorkennis en zonder smartphone de stad betreden. De geplande route wordt dan digitaal ontdekt en niet te voet. Je hebt er daarom baat bij als je zowel goed te vinden bent op het internet als op de straat.

Een website helpt tijdens onzekere tijden

Zoals tijdens de coronacrisis is ervaren zijn bedrijven zonder website gevoeliger voor zulke tijden. Een online platform waar producten, voedsel of diensten aangeboden kunnen worden werkt als een noodmaatregel in onzekere tijden. Dit kan zelfs op kleine schaal ervaren worden. Als het een keer regent en toeristen of klanten thuis blijven kunnen ze in die tijd hun volgende uitstapje regelen voor wanneer het weer droog is. Zo kunnen ze jouw bedrijf op zo’n dag ontdekken wat anders waarschijnlijk niet zo snel had plaatsgevonden.

Oogt professioneel

Een andere reden om te kiezen voor website laten maken in Amsterdam is dat een bedrijfswebsite een stuk professioneler oogt. Veel mensen gaan er tegenwoordig vanuit dat bedrijven een eigen website hebben. Wanneer ze naar jouw site zoeken en je hebt er nog geen kan dit tot frustratie of desinteresse leiden. Inspelen op de tijdgeest is van belang om een onderneming actueel en fris te houden. Het bezitten van een passende website is om die reden geen overbodige luxe meer.