AMSTERDAM - Voor de tweede keer op rij heeft Viswinkel Peter Tol de eerste prijs gewonnen op de Nationale Haring Partij. De jury bekroonde niet alleen Peters vakkundige bereiding van Hollandse Nieuwe en zijn feestelijke uitstalling, maar was ook onder de indruk van zijn nieuwste innovatie: haringsushi.

Haring behoort tot het lekkerste wat de zee ons te bieden heeft. Toch denken vooral jongeren daar anders over: uit onderzoek blijkt dat steeds minder jonge mensen warm lopen voor haring. Waarom haring niet aanslaat bij de ‘millennials’ is voer voor wetenschappers, maar Peter Tol laat zich niet uit het veld slaan. Hij bedacht ‘haringsushi’, een nieuw versproduct dat de bijzondere haringsmaak combineert met de wél populaire sushi. “Ik denk dat jonge mensen heus wel kunnen wennen aan haring, maar dat ze dénken dat ze het niet lusten. Waarschijnlijk omdat haring er rauw en glibberig uitziet”, zegt Peter Tol. “Als je haring verwerkt als sushi, die andere Japanse rauwe visdelicatesse, dan krijg je een heel andere indruk en ziet het er ineens aantrekkelijk uit. Wij hebben veel zorg besteed aan het uiterlijk en de presentatie van onze haringsushi. Het zijn smakelijke snacks die heerlijk weghappen. Zo blijft onze haring het gezonde ingrediënt voor een gezonde levensstijl en dat wordt voor de jongste generatie steeds belangrijker.” De jury van de Nationale Haring Partij 2019 was meteen ‘om’ en liet het zich goed smaken. De viswinkel heeft er een delicatesse bij!