AMSTERDAM - Het duurzaamheidsstreven dat - beter laat dan nooit - massaal wordt omarmd, is er in de eerste plaats voor een eerlijkere en schonere planeet. Dat menig ondernemer er ook financieel beter van wordt, is pure bijvangst. Uit welke ontwikkelingen put je als ondernemer vruchtbare inspiratie? Vijf voorbeelden.

Zonnepanelen worden toegankelijker - opslag van zonne-energie nu ook mogelijk


De installatie van zonnepanelen gold tot voor kort als pittige investering, al betaalt de kostbare installatie zichzelf op den duur terug. Toch moet je als ondernemer wel even budget hebben om op die wagon te kunnen springen. Nu het zakelijk leasen van zonnepanelen eveneens mogelijk is, en zonne-energie bovendien opgeslagen kan worden in batterijen zodat er vrijwel niks verloren gaat, worden meer organisaties enthousiast. De energieopslag voor zonnepanelen is een essentiele, voorheen missing link in de ontwikkeling van groene stroom.

Elektrische vrachtwagen in gebruik

Het bedrijfsleven kan niet zonder vervoer. In de context van het duurzaamheidsverhaal zou dat kunnen botsen, maar dat heeft het allerminst gedaan. Personeel wordt gestimuleerd om op de pedalen naar het werk te komen via speciale fietsenplannen. Het aantal transportbewegingen wordt teruggebracht door vaker te kiezen voor lokale dan wel regionale partners. En de elektrische vrachtwagen is in aantocht! Sterker nog, hij is al in gebruik genomen door enkele Nederlandse supermarktketens. Het is raadzaam deze ontwikkeling in de gaten te houden.

Solar carports voor bedrijven


Het elektrische wagenpark opladen via zonnepanelen is de droom van menig ondernemer. Popfestival Lowlands heeft hierin het voortouw genomen: op hun terrein in Biddinghuizen is 's werelds grootste solar carport gerealiseerd. Deze voorziet een groot deel van de omgeving van elektriciteit. 90.000 zonnepanelen produceren hier jaarlijks 35.000.000 kWh aan stroom.

De creatieve broedplaats: in elke stad vind je er wel een

Creatieve broedplaatsen heten ze, leegstaande bedrijvenpanden die via een milde verhuurconstructie worden bevolkt door lokale ondernemers en artistiekelingen. Hier is duurzaamheid het motto. Het is een verzameling werkplaatsen waar ook vaak horeca aanwezig is. Bedrijven in de buurt kunnen hier veel afgedankte materialen kwijt, die weer omgetoverd worden in nieuwe objecten - denk aan complete terrassen van pallets. Het is daarnaaast een prima plek om mooie nieuwe samenwerkingen tot stand te brengen.

Steeds meer diervriendelijke ondernemingen


Winkelketens die geen dieren lastigvallen laat staan mishandelen, je ziet ze steeds meer en ze zijn zeer populair. Cosmeticabedrijven die niet op dieren testen, bijvoorbeeld. Of biologisch boeren, dat wordt gestimuleerd door de overheid. In de horeca is vegetarisch en veganistisch eten definitief omarmd. Wanneer je je als ondernemer aan zo'n organisatie bindt, ben je niet alleen goed bezig, maar kweek je ook meer sympathie bij je achterban. Met diervriendelijke bedrijven wil je natuurlijk graag geassocieerd worden!