AMSTERDAM - De Entree: meer water, minder auto’s, meer ruimte voor voetgangers en fietsers In 2017 wordt er nog vooral achter de schermen gewerkt, maar in 2018 is het voor iedereen zichtbaar: dan begint de vernieuwing van de centrumkant van Amsterdam Centraal.

Metamorfose

In vijf jaar tijd ondergaat dit gebied een flinke metamorfose; van stationsgebouw tot Damrak en van Schreierstoren tot de Martelaarsgracht. Er komt meer water, meer groen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Onder het water komt een fietsenstalling voor maar liefst 7.000 fietsen.

Knelpunten in het verkeer worden aangepakt

De Prins Hendrikkade tussen Damrak en Martelaarsgracht wordt autovrij; bussen en doorgaand autoverkeer verhuizen naar de IJ-zijde. Er komt een nieuw tramspoor, nieuwe tramhaltes, nieuwe steigers en kades, een bredere brug en het stationsplein wordt van natuursteen. Samen met de Rode Loper vormt het gebied straks dé Entree van het centrum van Amsterdam.