AMSTERDAM - Vandaag verwelkomde het Van Gogh Museum de miljoenste bezoeker van 2017, ruim twee weken eerder dan vorig jaar toen het museum een recordaantal van bijna 2,1 miljoen bezoekers trok. Sinds 1 januari 2017 ontving het museum bijna 10% meer bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar. Axel Rüger, directeur Van Gogh Museum: “Dat wij in 2017 voorlopen op recordjaar 2016 en bezoekers uit alle werelddelen blijven inspireren, ervaar ik als een groot goed. Des te meer omdat de waardering voor het museum onverminderd hoog is: het overgrote deel van de bezoekers beoordeelt zijn of haar bezoek met ‘uitstekend’ of ‘zeer goed’. Die waardering is voor ons het allerbelangrijkste.”

Naast de bezoekersaantallen blijft ook online de belangstelling voor het Van Gogh Museum groeien. De aanhoudende stijging van de online verkoop van tickets met een starttijd zorgt voor een betere spreiding van de bezoekers gedurende dag. Verder behoort het Facebook account van het Van Gogh Museum met inmiddels meer dan 1,7 miljoen likes wereldwijd tot de top vijf van musea op Facebook.

Groei aantal Nederlandse- en internationale bezoekers

Het Van Gogh Museum heeft niet alleen grote aantrekkingskracht op de internationale cultuurliefhebber: het aantal Nederlandse bezoekers steeg in de eerste maanden van 2017 naar ruim 20%. Zij lieten zich dit jaar onder meer inspireren door de tentoonstellingen Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair (3 maart t/m 11 juni 2017) waarin de prentkunst uit het fin de siècle centraal stond en Van Gogh keert terug (22 maart t/m 14 mei 2017), de speciale presentatie rondom de twee gestolen werken die in september 2016 opdoken in de buurt van Napels.

Stijging online tickets met starttijd

De verkoop van tickets met een starttijd is de laatste maanden fors toegenomen, waardoor een grotere spreiding van bezoekersaantallen gedurende de dag mogelijk is. Hierdoor kan ook in de daluren de capaciteit van het museum optimaal benut worden. Dit zorgt voor een verbeterde waardering: van alle bezoekers beoordeelt maar liefst 88% zijn of haar bezoek aan het museum met een ‘uitstekend’ of ‘zeer goed’.

Spectaculaire groei online fans

De interesse voor de kunst en het leven van Van Gogh vertaalt zich naast de hoge bezoekersaantallen ook in een spectaculaire groei van de online fanbase. Zo groeide het Facebook account ten opzichte van vorig jaar met + 600.000 likes naar ruim 1,7 miljoen likes in totaal. Het museum behoort daarmee wereldwijd tot de top vijf van musea op Facebook. Ook het Instagram account blijft gestaag groeien: de teller staat inmiddels al op 395.000 volgers en ook daar komen elke week duizenden volgers bij.

De website van het museum ontving in 2017 tot nu toe 1,6 miljoen unieke bezoekers. Het aantal bezoeken aan de online museumshop steeg in de eerste maanden van dit jaar bijna 40% ten opzichte van vorig jaar.