AMSTERDAM - De crowdfunding campagne voor de creatie van een nieuw ballet voor de Junior Company van Het Nationale Ballet is een succes.

De campagne heeft in totaal € 33.910,- opgebracht, 113% van het  beoogde bedrag van € 30.000,-. Dankzij donaties van 249 particulieren, het VSBfonds en het  BankGiro Loterij Fonds kan choreograaf Juanjo Arqués een nieuw ballet maken voor de Junior Company. Het ballet zal onderdeel uitmaken van het 5-jarig jubileumprogramma In the Future van de Junior Company in 2018.

Deelnemers mogen als beloning het creatieproces van heel dichtbij meebeleven, en dat is uniek. Zo mag men onder andere de allereerste brainstorm van het artistieke team, de presentatie van de eerste prototypes van de kostuums en de allereerste repetitie bijwonen.

Juanjo Arqués, choreograaf en Young Creative Associate van Het Nationale Ballet:

‘Ik ben alle crowdfunders extreem dankbaar voor hun steun om mij een nieuw werk te laten creëren voor de Junior Company van Het Nationale Ballet. Ik ben heel enthousiast om te beginnen aan het project en om binnenkort mijn ideeën te delen met de crowd!’

‘Dit is crowdfunding 2.0’, zegt Simon Douw, oprichter van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren. ‘De crowd is hier veel meer dan een groep donateurs en het publiek veel meer dan een groep toeschouwers. De uitnodiging die het Nationale Ballet met deze crowdfunding campagne doet is om intensief onderdeel uit te maken van iets creatiefs en spannends dat normaliter achter gesloten deuren plaatsvindt. Ik denk dat dit een voorbeeld kan zijn voor de vele toonaangevende culturele organisaties die de kloof tussen hen en hun publiek willen overbruggen, of een nieuw publiek willen boeien en binden. Publiek anno nu wil gewoon meedoen.’