Van 20 tot en met 24 augustus 2025 kon er eindelijk weer genoten worden van het maritieme evenement Sail Amsterdam. Een bijzondere editie, gezien het 750-jarig bestaan van de stad. Maar liefst 2,5 miljoen bezoekers konden zich vergapen aan schepen uit Australië, Indonesië, Peru en vele andere landen. Verrassend genoeg waren er ook bijzondere boten uit enkele kleine Nederlandse steden die de show wisten te stelen. We zetten enkele van de meest opvallende boten van Sail 2025 nog eens op een rij.

Het grootste schip van Sail 2025: de B.A.P. Unión

Amsterdammers zijn het wel gewend om grote schepen voorbij te zien trekken op het IJ. Bij de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) is ruimte voor enorme zeecruises, voorzien van alle gemakken zoals een zwembad en een luxueuze blackjacktafel, vergelijkbaar met die in een Vegas-casino.Maar ook de inwoners van onze hoofdstad zullen verwonderd hebben opgekeken bij het binnenvaren van de gigantische B.A.P. Unión.

Dit Peruaanse zeilschip was met een lengte van maar liefst 115 meter het grootste schip dat aanwezig was op Sail 2025. Niet zo gek, want deze prachtige viermaster is zelfs het grootste zeilschip van heel Latijns-Amerika en een waar visitekaartje voor Peru. Kosten noch moeite zijn gespaard om te imponeren. Bezoekers vergaapten zich aan het prachtige bronzen boegbeeld; een eerbetoon aan de Inca-cultuur van het land. Binnen konden de trainingsfaciliteiten voor de officieren en cadetten worden bewonderd, voor wie de B.A.P. Unión als trainingsschip fungeert.

Nederlands trots: de Stad Amsterdam

Misschien niet het grootst, maar volgens velen wel het mooiste schip op Sail: de prachtige clipper Stad Amsterdam, met een lengte van 76 meter en maar liefst 31 zeilen die allemaal op het juiste moment moeten worden gehesen en geborgen. Niet voor niets werd deze clipper uitgeroepen tot vlaggenschip van Sail 2025 en voer het voorop tijdens de intocht in Amsterdam. Bijzonder is dat er geen enkele originele clipper meer in bedrijf is. De laatste, de Cutty Sark, is nu een museumstuk. Toen de Stad Amsterdam in 2000 te water werd gelaten, was dat de enige clipper ter wereld.

De Stad Amsterdam werd in de eerste plaats gebouwd als een werkgelegenheids- en scholingsproject voor jongeren. Maar inmiddels heeft de driemaster al bijzondere prestaties op zijn naam staan. In 2001 won het schip de befaamde Cutty Sark Tall Ships’ Race. Vervolgens maakte het in 2009 een acht maanden durende tocht in het spoor van Charles Darwin’s Beagle, en in 2023 begon het aan een reis van twee jaar, waarbij het vele oceanen bevoer en een groot aantal landen aandeed. Nog maar net terug in de thuiswateren mocht het opnieuw als vlaggenschip van Sail Amsterdam fungeren, voor de vierde keer op rij.

Er waren echter niet alleen gigantische gevaartes te bewonderen. Verrassend genoeg waren er ook schepen aanwezig van enkele kleine Nederlandse plaatsen. Naast vaartuigen uit echte vissersplaatsjes als Enkhuizen en Zierikzee maakten vooral de volgende twee boten veel indruk; met name vanwege het bijzondere verhaal dat er aan de vaartuigen kleeft.

Hanzestad Kampen en de Kamper Kogge

Tegenwoordig is Kampen een rustig stadje aan de benedenloop van de IJssel, maar dat was in de middeleeuwen wel anders. Net als Amsterdam en Bremen was Kampen een Hanzestad: een samenwerkingsverband van steden tussen de 13e en 15e eeuw. De voor die tijd revolutionaire koggen vervoerden vooral graan, hout, zout en visserijproducten tussen Nederland, Duitsland, Denemarken en Zwitserland. Daarmee waren ze de voorloper van de grote schepen die later de oceanen zouden bevaren. De koggen waren goedkoop om te bouwen en bezorgden Kampen een benijdenswaardige welvaart. Tot op de dag van vandaag zijn er historische bouwwerken uit die tijd te bewonderen.

Die gouden periode is allang voorbij, maar ze inspireerde de gemeente Kampen om in 1998 een reconstructie van de Kamper Kogge te bouwen. Dit schip is gebaseerd op een wrak uit 1336 dat bij Nijkerk is gevonden. De Kamper Kogge, met een lengte van 22 meter, wordt sindsdien gebruikt voor leer- en werkprojecten voor jongeren. Het schip deed inmiddels vele havens in Duitsland, Denemarken en Zweden aan. In 2025 was de Kogge, met schipper Herman van der Meulen en elf bemanningsleden, voor de tweede maal aanwezig op Sail.

Lochuizen en zijn Vrouwe Trijntje

Het meest opvallende plaatsje dat met een schip aanwezig was op Sail 2025, was het Achterhoekse dorpje Lochuizen. Opvallend, want in het plaatsje zelf vind je alleen een beek en wat drooggevallen sloten. Toch was de Zeilvereniging Lochuizen op Sail present met de platbodem Vrouwe Trijntje.

De oorsprong van dit opmerkelijke verhaal ligt in de voetbalkantine van het dorp. Daar werd besloten om als verenigingsuitje jaarlijks een tjalk te huren en een tochtje te maken over het Gaastmeer. Het spontane initiatief groeide in de loop der jaren uit tot een begrip, wat de club deed besluiten dan zelf maar een boot aan te schaffen. Nou ja, het was meer een verrot krot, dat volledig werd gerestaureerd. Na een paar jaar werd de boot verkocht en ingeruild voor een groter exemplaar. Dat scenario herhaalde zich nog een paar keer. In 2020 werd uiteindelijk de grundel Vrouwe Trijntje gekocht. Ook dat schip, gebouwd in 1974, werd helemaal opgeknapt. Vijf jaar later volgde het hoogtepunt voor het schip/ de deelname aan Sail 2025. De vele aandacht die het verhaal in de pers kreeg, maakte het tot een ware publiekstrekker.