In de aanloop naar Ramadan is de verkoop van ORS (Oral Rehydration Solution) door het dak gegaan: XXL Nutrition, marktleider in voedingssupplementen, verkocht het rehydratiemiddel in de piekweek maar liefst 9 keer vaker (921,4%) dan in de weken daarvoor. Via Google zochten gebruikers 2,5 keer vaker (248,6%) naar ORS dan op andere momenten. “Mogelijk hebben adviezen die op de socials voorbijkwamen een rol gespeeld ”, verklaart Toby Michielsen van XXL Nutrition de cijfers.


“Er lijkt duidelijk sprake te zijn geweest van voorbereiding op de vastenmaand – die eerder deze week eindigde met het Suikerfeest – aangezien het middel helpt bij het vasthouden van voldoende vocht,” licht Michielsen toe. “Diverse influencers hebben ORS de laatste tijd dan ook aanbevolen aan hun volgers, wat mogelijk tot de toegenomen populariteit heeft geleid.”

Deelnemers Ramadan willen uitdroging voorkomen

Waar er begin dit jaar nog niets opmerkelijks was aan de verkoop van ORS, veranderde dat begin februari, een kleine maand voordat Ramadan op 28 februari begon. Vanaf toen vlogen de potjes met ORS-poeder opeens over de toonbank en steeg de verkoop van ORS bij XXL Nutrition spectaculair. In de eerste week van Ramadan stabiliseerde de verkoop van het middel.

Ter corroboratie van de eigen cijfers deed XXL Nutrition ook onderzoek naar het aantal zoekopdrachten via Google. Hoewel daar de piek iets later te zien is, laat ook Google Trends een opvallende verkoopstijging zien: de week waarin Ramadan van start ging, zochten gebruikers 2,5 keer vaker (248,6%) naar ORS dan gebruikelijk. De zoekopdrachten via Google bereikten een hoogtepunt op 1 maart, waarmee deze piek exact samenvalt met de eerste vastendag van Ramadan.

ORS ter ondersteuning van de vochtbalans

Tijdens Ramadan eten deelnemers, veelal moslims, voor zonsopgang een lichte maaltijd (suhoor), maar gedurende de dag wordt er niets meer gegeten of gedronken. Pas na zonsondergang breken ze het vasten met een maaltijd (iftar), vaak in gezelschap van familie en vrienden.

Door het toedienen van ORS slaagt het lichaam erin om zo effectief mogelijk vocht op te nemen, en worden lichaamsvloeistoffen weer aangevuld. XXL Nutrition kiest zelf overigens voor de benaming O.R.S., ofwel Oral Rehydration Salts. De World Health Organization (WHO) heeft ORS vanwege de rehydraterende eigenschappen zelfs opgenomen in de lijst van cruciale geneesmiddelen.

Over dit onderzoek van XXL Nutrition

Voor dit onderzoek bekeek XXL Nutrition de eigen verkoopcijfers en de openbare cijfers van Google Trends. XXL Nutrition is marktleider in de Benelux op het gebied van sportvoeding en -supplementen. Het bedrijf is in Deurne gevestigd en werd eind 2004 opgericht door René van der Zel. De meer dan 3500 verschillende producten worden in Europa geproduceerd – hoofdzakelijk in Nederland, België en Duitsland – en zijn zowel via de eigen webshop als via Amazon en in de retail (supermarkten, tankstations en drogisterijen) verkrijgbaar.