AMSTERDAM - We werken er hard aan om onze voorzieningen zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Zo is in stadsdeel Zuid de entree geheel vernieuwd. Bezoekers in een rolstoel kunnen nu makkelijker binnenkomen.

We vinden het belangrijk dat Amsterdam een stad is waar alle bewoners kunnen deelnemen en waar iedereen zich welkom voelt. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor mensen met een fysieke, psychische of verstandelijke beperking. Daarom proberen we onze voorzieningen zo toegankelijk mogelijk te maken. Begin dit jaar hebben we onderzoek laten doen naar de toegankelijkheid van de website en de Stadsloketten.

Dit onderzoek bestond uit groepsgesprekken met Amsterdammers met een beperking en groepsgespekken met medewerkers van de Stadsloketten. Daarnaast zijn de Stadsloketten bezocht door mystery guests.

Positief gevoel

Uit het onderzoek blijkt dat de dienstverlening aan bezoekers met een beperking over het algemeen positief wordt gewaardeerd. Ze ervaren de begroeting bij binnenkomst als zeer prettig en voelen zich gelijk behandeld.

Ook ruimte voor verbetering

Voor de website, de bereikbaarheid en de fysieke toegankelijkheid van de Stadsloketten is op een aantal punten ruimte voor verbetering. Enkele aanbevelingen zijn: het creëren van vaste parkeerplekken voor Aanvullend Openbaar Vervoer, het verbeteren van geleidelijnen en het vervangen van draaideuren door schuifdeuren.

Nieuwe entree in stadsdeel Zuid

De concrete aanbevelingen uit het onderzoek worden waar mogelijk snel opgepakt en zijn in sommige gevallen al uitgevoerd. Zo hebben we in stadsdeel Zuid de entree geheel vernieuwd. Bezoekers in een rolstoel kunnen nu makkelijker binnenkomen. Het tochtportaal is vergroot en voorzien van schuifdeuren. Daarnaast werken we er hard aan om steeds meer diensten online aan te bieden, zodat een bezoek aan het Stadsloket niet nodig is.