AMSTERDAM - Tegenwoordig lijkt het iets vanzelfsprekends. We pakken onze telefoon. Een nummer intoetsen of draaien hoeft vaak niet meer, de meeste telefoontjes die we plegen zijn met mensen die we kennen. Die staan gewoon in het telefoonboek van onze mobiele telefoon. Of in onze berichtenlijst in WhatsApp. Als we bellen gaat dat vaak niet meer via lijnen in de grond, maar via het bovengrondse mobiele netwerk of internet. Hoe is het telefoneren eigenlijk ooit begonnen? Hoe kreeg je vroeger iemand ‘aan de lijn’? En waar komen de netnummers zoals 020 vandaan?


Handmatig doorverbinden
Het is 1876 als er voor het eerst patent wordt aangevraagd op 'de telefoon'. Niet heel veel later, in 1881 worden in Nederland de eerste telefoonlijnen getrokken. De eerste telefoonlijn wordt getrokken in Amsterdam, met slechts 49 abonnees. Wanneer mensen willen bellen krijgen ze eerst een telefoniste aan de lijn, die ze nadat ze heeft gehoord met wie men wil spreken handmatig doorverbindt met het juiste nummer. Soms ging dat doorverbinden verkeerd, waar de ook nu nog soms gebruikte term 'verkeerd verbonden' vandaan komt.

Groeiende populariteit
Het telefoonnetwerk wordt uitgebreid. Hierdoor kan er niet meer alleen in Amsterdam worden gebeld, er ontstaat een landelijke dekking. Het aantal huishoudens met een telefoon groeit van 49 in Amsterdam in 1881 naar 75,000 in heel Nederland in 1915. Elke telefoon had in de telefooncentrale zijn eigen lijn die nog steeds handmatig werd doorverbonden met de lijn van degene waarmee men wilde bellen. Met het aantal groeiende telefoonlijnen werd dit te veel werk. Daarom besloot het telefoonbedrijf het doorverbinden te automatiseren.

Bellen naar een andere regio
Door het groeiende aantal telefoongebruikers wordt er vanaf 1938 gebruik gemaakt van netnummers. Netnummers maakten het eenvoudiger om van de ene regio naar de andere regio te bellen. Wanneer iemand wilde bellen naar een andere regio werd eerst het netnummer gekoppeld aan een regio gedraaid, vervolgens abonneenummer gekoppeld aan de abonnee. In Amsterdam het netnummer 02900, Rotterdam 01800 en Utrecht 03400. Netnummers van kleinere plaatsen werden gekoppeld aan grotere plaatsen. De eerste getallen waren hetzelfde, het laatste getal werd aangepast.

Lange telefoonnummers
Door het groeiende aantal abonnees worden telefoonnummers steeds langer. Telefoonnummers werden nog niet opgeslagen in een telefoon, je kon ze zelfs nog niet eenvoudig intoetsen. Inmiddels werden bellers niet meer eerst doorverbonden met een telefoniste, ze konden door het zelf invoeren van het juiste telefoonnummer direct contact opnemen met de juiste persoon. Om te kunnen bellen werd er gebruik gemaakt van een soort draaischijf waarmee elk cijfer afzonderlijk moest worden gedraaid. De lange vijfcijferige netnummers gecombineerd met de lange abonneenummers maakten dat bij steeds meer mensen de wens ontstond voor kortere netnummers.

Van netnummer naar stadssymbool
Die wens werd vervuld. De netnummers werden verkort waardoor mensen minder nummers hoefden te draaien. Voor Amsterdam betekende dat dat het netnummer 02900 veranderde naar het 020 nummer zoals we dat nu kennen en het netnummer van bijvoorbeeld Eindhoven veranderde van 04900 in 040. De netnummers groeiden in de loop der tijd uit tot symbolen voor steden. Inwoners voelden en voelen trots uit een bepaalde regio te komen. Netnummers zorgen voor verbinding, worden gescandeerd bij voetbalwedstrijden en trots op armen getatoeerd.

Nationale allure
Behalve symbool voor een stad wordt het 020 nummer ook als prestigieus over heel Nederland. Zelfs al kan een bedrijf het zich niet veroorloven om zich met een kantoor in de hoofdstad te vestigen, een 020 nummer aanvragen behoort wél tot de mogelijkheden, waarmee ze toch met onze hoofdstad verbonden zijn en een zekere allure uitstralen.

Dankzij ontwikkelingen in de telefonie is het nu ook mogelijk om het vastgelegde 020 nummer rechtstreeks binnen te laten komen op je mobiel. Wil je een extra telefoonnummer voor je zakelijke gesprekken? Dan is een extra vast nummer op mobiel de ideale oplossing! Zo ben je altijd bereikbaar, ongeacht waar je bent. Krijg je het drukker? Schakel dan je 020 nummer door naar een ander toestel, bijvoorbeeld van je partner of collega. Als jij aan het werk bent kan je collega de binnenkomende gesprekken beantwoorden. Zo mis je nooit meer sales.