Het is zomer en het enige waar je eigenlijk aan wil denken, is genieten van het mooie weer en leuke dingen doen met de mensen om je heen. Tijdens de zomer raakt iedereen een beetje in deze zogeheten vakantiemodus, waarbij ze gewoon even willen ontspannen. Dit merken we zowel bij de consument als bij personeelsleden. Als bedrijf kun je dan zomaar in een ‘zomerdip’ raken, waarbij er weinig bedrijfsactiviteit is.


Een ondernemer moet ervoor zorgen dat hij tijdens de zomerperiode niet uit het beeld verdwijnt, zodat consumenten toch nieuwe producten of diensten blijven aanschaffen. Hier is waar relatiegeschenken een belangrijke rol in kunnen spelen. Deze met logo bedrukte artikelen die je meegeeft aan klanten en zakenpartners kunnen verschillende voordelen hebben voor je bedrijf. In dit artikel lees je wat die voordelen precies zijn en waarom jij er deze zomer ook in zou moeten investeren.

Geschenken die relaties versterken

De naam verklapt het eigenlijk al, maar dat maakt ze niet minder waardevol. Als ondernemer kun je namelijk op een relatief goedkope manier de waardering die je voor je klanten hebt, uiten door middel van zo’n geschenk. Uiteraard moeten deze wel aan de behoeften van de klant voldoen, dus door relatiegeschenken voor de zomer aan te schaffen, uit je niet alleen je waardering tegenover je klant, maar blijf je ook relevant door een praktisch geschenk mee te geven.


Op den duur zullen deze klanten zich ook vertrouwd voelen bij het bedrijf, als ondernemer investeer je immers in de levenskwaliteit van je klanten. Door zomerartikelen zoals koelboxen, strandballen of zomertasjes te bedrukken met je logo en deze mee te geven aan klanten zorg je ervoor dat je in beeld blijft. Onbewust zullen klanten als eerste aan jou denken wanneer ze omringd zijn door allerlei producten met jouw logo erop.


Geschenken die klanten werven

Relatiegeschenken kunnen je huidige klantrelaties versterken, maar er is nog een voordeel aan verbonden die misschien even waardevol is. Deze met logo bedrukte producten zorgen er namelijk voor dat je merknaam zichtbaar wordt. Wanneer overal mensen jouw relatiegeschenken gebruiken, worden omstanders continu blootgesteld aan de naam en het logo van je bedrijf.


Relatiegeschenken versterken dan niet alleen zakenrelaties, maar zorgen ervoor dat je zichtbaarder wordt voor anderen in je doelgroep en dat je op den duur nieuwe relaties krijgt. Dit is vooral ideaal in de zomerperiode waarin de consument over het algemeen minder actief is. Door op deze manier te zorgen voor een grotere klantenkring, blijf je genoeg verkopen.


Geschenken die je imago boosten

Tot slot zien we op een groter niveau ook een positief effect van het uitdelen van relatiegeschenken. Namelijk dat je bedrijfsimago een boost krijgt. Het geven van geschenken zonder enige tegenprestatie van de ontvangers, is een daad van vrijgevigheid en dat wordt op den duur geassocieerd met je bedrijf. Huidige klanten, maar ook potentiële klanten zullen eerder zaken willen doen met een bedrijf dat een positief imago heeft, waardoor je je in de zomer geen zorgen meer hoeft te maken over een gebrek aan verkoop.