AMSTERDAM - Er is veel nodig om de loyaliteit van een klant te verdienen. En als je eenmaal iemand in het ecosysteem van je bedrijf hebt gebracht, is het laatste wat je wilt doen, ze kwijtraken. Daarom is klantbehoud een belangrijke key performance indicator (KPI) voor alle bedrijven om te meten en te verbeteren. In dit artikel zullen we je vier tips geven die er hopelijk voor zorgen dat je klantbehoud groot is.


Zorg voor een goed onboardingproces

Eerste indrukken zijn alles. Na de eerste opwinding over het verkrijgen van het nieuwe product of het verwerven van de nieuwe service, zullen de meeste klanten terugkeren naar de eerste ervaring die ze hadden met je merk. Als het positief was, is de kans veel groter dat ze in de buurt blijven. Een goed onboardingproces kan je jarenlang succesvol maken. Het moet gepersonaliseerd zijn (zoveel mogelijk), hands-on en gericht zijn op het wegnemen van zoveel mogelijk wrijving.

Beloon loyale klanten

Als een klant zich niet gewaardeerd voelt, is er maar één fout of een "betere kans" bij een concurrent nodig om hem te laten overstappen. Het is belangrijk dat je je trouwe klanten niet als vanzelfsprekend beschouwt. Beloon ze voor het blijven, wat online casino’s bijvoorbeeld met dagelijkse cashback-bonussen doen. Het belonen van loyaliteit kan eruit zien als een korting wanneer de tarieven stijgen of het sturen van bonussen en verrassingen wanneer een klant zijn tiende of twintigste bestelling plaatst. Als je loyaliteit meet in termen van hoe lang een klant al bij je is, kun je overwegen om met belangrijke tussenpozen bonusgeschenken te sturen.

Krijg feedback

Een van de belangrijkste factoren om klanten te behouden, is weten hoe ze zich voelen. Wanneer je het klantsentiment begrijpt en weet wat ze wel/niet leuk vinden, kun je je aanpak verfijnen en beter aan hun behoeften voldoen. Er zijn tal van sjablonen voor klantonderzoeken die je kunt gebruiken bij het verzamelen van feedback, maar de meest populaire maatstaf voor merkloyaliteit staat bekend als Net Promoter Score. Het mooie van de NPS-methodologie is dat deze uiterst eenvoudig te implementeren is en uit één simpele vraag bestaat: " Hoe waarschijnlijk is het dat je

Blijf top-of-mind

Je kunt marketing naar iemand niet stoppen alleen omdat ze een klant zijn. In de huidige markt waar de concurrentie hoog is en de loyaliteit laag, moet je top of mind blijven. Je kunt dit doen via een willekeurig aantal technieken en strategieën. Goede opties zijn onder meer wekelijkse e-mailnieuwsbrieven, het houden van wedstrijden op sociale media en het produceren van hoogwaardige inhoud (zoals video's, podcasts of downloadbare PDF-bronnen).