AMSTERDAM - Het jaar begint goed: vanaf 2 januari zal voor het eerst een metro op eigen kracht de tunnel van de Noord/Zuidlijn binnenrijden. Eerder testten we ook al met een metro, maar deze werd toen nog door de tunnel voortgeduwd en reed alleen zelf tussen de stations Noord en Noorderpark. Vandaag horen we van de manager van deze testfase, Jan Swanepoel, wat ons in het nieuwe jaar te wachten staat.

Op 2 januari gaan we weer op de Noord/Zuidlijn rijden met een metro. Wat gaan we nu precies testen?

“Veel! Eerst kijken we of de aangelegde spoorinfra goed aansluit op de M5, daarna zullen we door een serie van testen bewijzen dat de metro’s veilig en op snelheid kunnen rijden. In januari beginnen we stapvoets en als dit goed gaat, breiden we de testen uit. In deze testfase zal het ook voor het eerst zijn dat een metro, op eigen kracht, het hele Noord/Zuidlijn-traject aflegt. Een bijzonder moment!”

En daarna, wat testen we nog meer?

“Als we zeker weten dat de metro’s op volle kracht op het treinbeveiligingssysteem kunnen rijden, zoals vereist, gaan we de testen uitbreiden. Op de Arlandaweg moet GVB bijvoorbeeld niet alleen kunnen zien waar de trein zich bevindt, maar ook via camera’s in de trein kunnen kijken. Hetzelfde geldt voor de bestuurder: hij moet op de trein-tv, die in de cabine zit, kunnen zien of de deuren zijn gesloten en of hij kan vertrekken. We gaan ook uitgebreid de verschillende GVB-processen testen: denk bijvoorbeeld aan het nabootsen van een ochtendspits.”

We gaan ook nog met meerdere metro’s op de Noord/Zuidlijn rijden toch?

“Vanaf maart willen we inderdaad met meerdere metro’s rijden. Wij gaan voorzichtig te werk zodat meer complexe testen, altijd volgen op succesvolle resultaten van eerdere testen. Volgens het plan zullen er dan in het voorjaar meerdere metro’s op de Noord/Zuidlijn te zien zijn. We zullen tegen die tijd ook testen uitvoeren waarin de toekomstige reiziger centraal staat: is de Noord/Zuidlijn-reis comfortabel genoeg, hoe zit het met de drukgolven in de tunnel, of trillingen? Als laatste gaan we ook testen of de metro’s soepel kunnen schakelen tussen de beveiligingssystemen van de Noord/Zuidlijn en het bestaande net.”