In Nederland zijn voortdurend wegwerkzaamheden. Er wordt gewerkt aan snelwegen, aan bruggen en viaducten. Maar ook in een stad als Amsterdam liggen altijd wel ergens straten open. In 2024 werd duidelijk dat veel kademuren langs de grachten in slechte staat zijn en op sommige plekken zelfs gevaarlijk. Honderden kilometers kade moeten de komende jaren worden aangepakt om ongelukken te voorkomen. Het probleem bij dit soort werkzaamheden is dat er regelmatig diefstallen en vandalisme plaatsvinden. Dit leidt niet alleen tot vertraging en veel ergernis bij de aannemer, het kan ook heel gevaarlijk zijn.

Gevaarlijke situaties

Bij wegwerkzaamheden gelden altijd snelheidsbeperkingen. In een groot deel van de Amsterdamse binnenstad mag al niet meer harder dan 30 km per uur worden gereden, bij werkzaamheden geldt doorgaans ook deze snelheid. Op de snelweg wordt de snelheid meestal beperkt tot 70 km per uur. Maar lang niet iedereen houdt zich daaraan, waardoor wegwerkers met regelmaat voor hun leven moeten vrezen. Er gebeuren helaas nog ieder jaar dodelijke ongelukken. Daarom worden dit soort werkzaamheden in de meeste gevallen bewaakt met camera’s. Als een automobilist een aanrijding veroorzaakt en doorrijdt, kunnen de beelden worden teruggekeken om een kenteken te achterhalen. De bestuurder kan dan door de politie worden opgespoord en er kan alsnog proces-verbaal worden opgemaakt.

Beveiliging van infrastructuur

Ook binnen gemeenten is infra beveiliging steeds vaker aan de orde. Als er ergens een weg is opengebroken kan dat gemakkelijk leiden tot vandalisme. Iemand met een nuchter verstand verzint het zeer waarschijnlijk niet, maar raddraaiers betreden een terrein waar een weg wordt onderhouden of aangelegd om er klinkers weg te nemen waar later tijdens een demonstratie mee kan worden gegooid of die bij een inbraak goed van pas kunnen komen. Daarom zie je bij dit soort werkzaamheden steeds vaker camerabewaking, en wel op een zodanige wijze dat deze niet eenvoudig kan worden gesaboteerd. Want behalve dit soort diefstallen wordt er ook vaak vandalisme gepleegd aan machines die op de bouwlocatie staan. Hierdoor kunnen deze machines de volgende werkdag niet worden gebruikt, waardoor de weg nog langer open ligt en dus nog meer ergernis wekt bij omwonenden.

Wie regelt de infra beveiliging in Amsterdam?

Het beveiligen van infraprojecten is zeer specialistisch. Het bedrijf DeterTech houdt zich hier onder meer mee bezig. Soms worden er vaste camera’s op de plek neergezet of opgehangen waar wordt gewerkt. Gaat het om een groter terrein dan is een rond draaiende camera vaak een betere optie. Die heeft een groot bereik en slaat alarm zodra er beweging wordt gedetecteerd. De camera kan een signaal sturen naar de politie of een beveiligingsbedrijf zodat er direct actie kan worden ondernomen. Op deze manier kunnen dieven dan wel vandalen hopelijk op heterdaad worden betrapt en worden aangehouden. Op deze manier wordt vooral de veiligheid gewaarborgd, want een bouwterrein betreden zonder de juiste voorzorgsmaatregelen en kennis van zaken is niet zonder risico.