AMSTERDAM - De Vijzelstraat wordt opnieuw ingericht. Met meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Deze straat maakt deel uit van de Rode Loper. Uit onderzoek blijkt dat ook de drie oude bruggen in slechte staat verkeren en toe zijn aan een opknapbeurt.

Van twee monumentale bruggen, die over de Herengracht en de Keizersgracht, zijn de funderingen slecht. De 300 jaar oude houten palen zijn aangetast. Van de derde brug, die over de Prinsengracht, moet het brugdek worden vervangen. De bruggen zijn nog wel veilig in het huidige gebruik en worden goed in de gaten gehouden.

Wat gaat er gebeuren?

De bestuurscommissie Centrum bespreekt 10 januari de aanpak van de straat en stelt een advies op. Vervolgens neemt de bestuurscommissie op 17 januari een besluit. Daarna gaat het voorstel met advies naar het college van B & W, de raadscommissie en de gemeenteraad. Op de agenda staan het definitieve ontwerp voor de inrichting van de Vijzelstraat en het opknappen van de bruggen. Het voorstel is om de herinrichting van de Vijzelstraat en de bruggen gezamenlijk uit te voeren. De straat hoeft dan maar een keer open gebroken te worden; dat is efficiënter en scheelt in overlast voor de omgeving.

Vijzelstraat toen

Tot ongeveer 1900 is de Vijzelstraat een smalle straat met maar weinig verkeer. De houten bruggen over de Herengracht, Keizersgracht en Prinsengracht stammen uit 1663. Tussen 1727 en 1775 werden deze houten bruggen vervangen door stenen boogbruggen met drie doorvaarten. Als vanaf 1881 de tram door de straat gaat rijden, verandert de rustige Vijzelstraat in een belangrijke verkeersader. De straat wordt rond 1920 een stuk breder. Ook worden de bruggen vernieuwd: zij worden lager en breder. Architect Kramer ontwerpt de bruggen over de Herengracht en de Keizersgracht in de stijl van de Amsterdamse School.

Vijzelstraat nu

Nu, bijna honderd jaar later, is het nodig om de drukke Vijzelstraat weer geschikt te maken voor de toekomst, door voetgangers en fietsers meer ruimte te geven. De gemeente gaat in 2017 de aanpak voor de straat en voor de bruggen vaststellen. De Begeleidingscommissie bruggen Vijzelstraat, met daarin vertegenwoordigers uit de buurt zoals enkele bewoners en verder vooral ondernemers en werknemers van hotels, parkeergarages en rondvaartbedrijven, wil graag snel een nieuwe, mooi ingerichte straat, maar vraagt om uitstel van de aanpak van de bruggen. Ondernemers willen graag eerst vet op de botten, ofwel even goed aansterken na alle werkzaamheden in de omgeving, en pleiten voor rust in de straat. De aanpak van de drie bruggen, die een kleine twee jaar in beslag zal nemen, zou dan later kunnen, vinden zij.

Vijzelstraat straks

In de toekomstige Vijzelstraat vallen de brede klinkervoetpaden en fietsstroken meteen op. De auto rijdt over de trambaan met een snelheid van maximaal 30 kilometer per uur. Laden en lossen gebeurt tussen 7.00 en 11.00 uur. Fietsvakken bieden plaats aan 360 fietsen. De twee monumentale bruggen zijn vernieuwd, maar hun uiterlijk is nog hetzelfde gebleven. Van de brug over de Prinsengracht is het brugdek vernieuwd.