AMSTERDAM - Het coronavirus is van grote invloed op het vertrouwen van consumenten. Volgens het CBS is het vertrouwen de afgelopen maanden enorm gedaald. In maart, net na de eerste uitbraak, lag het vertrouwen nog op -2. In april daalde dit naar -22. Het afnemende consumentenvertrouwen is van negatieve invloed op heel veel sectoren binnen ons land. Vooral grotere aankopen worden minder snel gedaan. De automarkt is hierdoor hard getroffen. Niet alleen in ons land, maar wereldwijd.

Toch is er een opvallende trend te zien. Een tweedehands auto kopen is in coronatijd juist enorm populair. Terwijl de afzet bij nieuwe auto’s achterblijft. Maar vanwaar dit enorme verschil? Wat gebeurt er nu eigenlijk allemaal op de automarkt in tijden van corona? En waarom?

De gevolgen voor de nieuwe automarkt

Inmiddels is het duidelijk hoe groot de impact van het nieuwe coronavirus op ons leven en de economie is. Maanden van thuisblijven, alleen naar buiten gaan voor noodzakelijke boodschappen en thuiswerken hebben een flinke klap gegeven aan de economie. Veel sectoren zijn hierdoor in de problemen geraakt.

Ook de automarkt is hard getroffen. De Europese automarkt staat op het randje van instorten. Uit cijfers van de Europese kentekenregistraties in maart 2020 blijkt dat Nederland het nog niet eens zo gek doet. Niet in vergelijking met andere Europese landen, waar de lockdown vaak veel strenger was. De autoverkoop in Nederland zakte in maart met 22,4 procent. Hoewel dit een enorme klap was voor de autowereld, blijken de cijfers wereldwijd nóg desastreuzer. Gemiddeld daalde de automarkt in Europese landen met maar liefst 65,4 procent. Bijna drie keer zoveel als in Nederland dus.

Koop juist nu een auto, aldus experts

De nieuwe automarkt lag enkele maanden bijna volledig stil. Daardoor hebben autodealers enorm veel voorraad over. En deze moeten ook weer verkocht worden. Toch zit er wel een addertje onder het gras. Hoewel de voorraden groot zijn, ziet men dat het ook lastiger wordt om aan nieuwe auto’s te komen. Veel bedrijven liggen nog steeds grotendeels stil in Europa. Hierdoor is het importeren van nieuwe auto’s een stuk lastiger geworden. Wanneer je een geheel nieuw model koopt, zal je dan ook al snel voor een zeer lange wachttijd komen te staan.

Daarom is het juist verstandig om nú een auto te kopen. Op dit moment zijn de voorraden nog op orde. Wanneer je langer wacht, loop je het risico dat je zeer lang moet wachten. En zeker wanneer je auto echt aan vervanging toe is kan dit voor veel problemen op de lange termijn zorgen.

Tweedehands automarkt is booming

De verkoop van tweedehands auto’s in Nederland lijkt nauwelijks geraakt te zijn door de coronacrisis. In mei werd een daling van 5 procent vergeleken met 2019 gezien, maar dit aantal was nog steeds een stuk hoger dan in alle jaren daarvoor. Kortom, de tweedehands automarkt is onveranderd booming in ons land.

Bovag-voorzitter Hans ten Broeke vertelt “de bestellingen en afleveringen van nieuwe auto’s haperen momenteel, maar de interesse voor tweedehands voertuigen is erg groot.” Autobedrijven verkochten in het eerste kwartaal van dit jaar 506.517 tweedehands auto’s. Hoewel dit een afname is ten opzichte van 2019 was er wel explosieve stijging met betrekking tot de handel tussen particulieren te zien. In de afgelopen maand werden er maar liefst 73.433 auto’s tussen particulieren verhandeld. Een stijging van 17,6 procent ten opzichte van 2019.

Redenen om een tweedehands auto te kopen

Volgens experts is de groeiende vraag naar tweedehands auto’s te verklaren doordat minder mensen met het Openbaar Vervoer willen reizen. Sinds 1 juni is de mondkapjesplicht in het OV van start gegaan en gingen veel mensen geleidelijk aan weer naar het werk. Om drukte te voorkomen en de vergaande maatregelen in het OV te vermijden, proberen veel mensen alsnog eigen vervoer te regelen. Daar voelen zij zich beter beschermd tegen virussen.

Creatieve oplossingen noodzakelijk bij compleet veranderde automarkt

De compleet veranderde automarkt heeft niet alleen nadelen. Inmiddels zijn er heel wat creatieve oplossingen bedacht om het kopen van een nieuwe auto aantrekkelijker te maken voor de consument. De huidige 1,5 meter maatschappij heeft veranderingen doorgevoerd die, volgens experts, misschien wel eens het einde van de traditionele autodealer kunnen betekenen.

Door het coronavirus blijven we thuis en doen we grote aankopen zoveel mogelijk op afstand. Een autodealer bezoeken en een proefritje maken is er dan ook niet meer bij. Dat dit niet alleen een nadeel hoeft te zijn is wel bewezen. Zo heeft het grote automerk Volvo onlangs de Stay Home Store geïntroduceerd. Dit is een digitale omgeving waar consumenten een auto kunnen bestellen zonder de deur uit te hoeven. Er is te zien dat de branche in sneltreinvaart aanpassingen doorvoert. Alles om de automarkt in trek te houden.

Ook fysiek komen veel autobedrijven in actie. Enkele weken geleden heeft groot autoplatform Autotrack.nl de ‘Proefrit aan huis’ service geïntroduceerd. Consumenten die geïnteresseerd zijn in een bepaald model kunnen gemakkelijk een proefrit aanvragen. Vervolgens komen autobedrijven in actie om dit mogelijk te maken. Hierdoor hoeft men zelf het huis niet meer te verlaten, maar komt de autodealer op gepaste afstand langs.

Men koopt tijdens de coronacrisis meer online. Maar betekent dit dan echt het einde van de traditionele autodealer? Experts geloven niet dat het zo ver zal komen. Wel kan de coronatijd een goede aanleiding zijn om de digitalisering van de autowereld op grotere schaal door te voeren. Hierdoor zal het aankoopproces mogelijk ook in de toekomst blijvend veranderen. Toch blijft de band met de autodealer bestaan. Bijvoorbeeld voor het verrichten van onderhoudswerkzaamheden.