AMSTERDAM - Voor wie straks in de Houthaven woont of werkt is het water nooit ver weg: het IJ op een steenworp en overal grachten. Al dat water vindt zijn weg tussen de zeven eilanden die het hart vormen van de nieuwe wijk. En op hun beurt worden die weer één geheel dankzij vijftien bruggen. Op één na zijn deze allemaal ruw gebouwd, bijna klaar of in voorbereiding.

Amsterdam telt meer dan vijftienhonderd bruggen, en dankzij de nieuwe Houthaven komen er weer vijftien bij. Ze krijgen allemaal, net als de eilanden, namen die verwijzen naar het handelsverleden. En ze zijn, op zijn minst op papier, volop in de maak.

Gloednieuwe bruggen, met één uitzondering...

Tien bruggen worden onderdeel van de route voor auto’s, fietsers en voetgangers. Vijf zijn uitsluitend bestemd voor voetgangers. Het worden allemaal gloednieuwe bruggen, met één uitzondering: de Gevlebrug. Dat is een brug uit de jaren ’30 die bij het Stationseiland lag, maar daar weg moest voor bouwwerkzaamheden. Hij is opgeslagen en komt nu, opgeknapt en wel, weer terug in de Houthaven, tussen de Pontsteiger en het Karlskrona-eiland.

Amsterdamse School

Het Amsterdamse School-karakter van de Gevlebrug is meteen het startpunt voor de veertien overige bruggen. Wie er oog voor heeft, ziet straks klassieke elementen van de bouwstijl terug, zoals ongelijke lijnen, hoge en lage pijlers en trapjes naar het water. Die laatste worden heel bewust gemaakt, ook op andere plekken in de wijk, zoals bij pleintjes tussen de woonblokken. Je kunt hier straks lekker op de treden zitten. De trapjes brengen het water binnen handbereik.

Waar komen ze?

Op de overzichtskaart is te zien welke brug waar komt. Van de autobruggen zijn er vier al in ruwbouw, zodat het werkverkeer er gebruik van kan maken. Dat zijn de Wismar-, Pernau-, Kolberg- en Koningsbergenbrug. De ernaast gelegen Stralsund- en Lübeckbrug komen, ook weer in ruwbouw, in het voorjaar van 2018. Deze zes bruggen worden nog niet afgebouwd, omdat het bouwverkeer nu nog voor slijtage zorgt. Als de bouwers klaar zijn, krijgen de bruggen hun definitieve, mooie vorm.

Bruggen die niet nodig zijn voor het bouwverkeer, worden wel meteen afgemaakt. Dat zijn de drie autobruggen tussen Houthaven West en de Brede School, de Helsingfors-, Rostock- en Kronstadtbrug. Komend voorjaar worden ze opgeleverd, samen met de eerste voetgangersbrug, de Elseneurbrug. Drie andere voetgangersbruggen – de Pilau-, Kalmar- en Windaubrug – volgen later.

De Gevlebrug wordt tussen de zomers van 2018 en 2019 gebouwd.

Verhaal apart

De vijfde voetgangersbrug is een verhaal apart. Deze Wisbybrug komt in een gracht waar woonschepen zullen liggen en krijgt een beweegbaar deel. Hij wordt als laatste gebouwd, omdat er onvoldoende ruimte is tijdens de bouw van omliggende woningen. De bouw start naar verwachting in 2020, als het nabijgelegen deel van het Wiborgeiland is opgeleverd.

Sfeerverlichting en glaselementen

Het dek van de bruggen krijgt verschillende grijstinten, voor een duidelijk onderscheid tussen rijbaan en voetpad. Op de bruggen komt split, een materiaal dat tussen zand en grind zit. Het is stroef en duurzaam. Drie bruggen hebben heftorens; daarin komt sfeerverlichting. Een kunstenaar maakt prachtige glaselementen, die straks met een bepaalde lichtinval voor een bijzonder effect zullen zorgen.