AMSTERDAM - Schilder Ferdinand Bol (1616-1680) was een leerling van Rembrandt. Bol werd steenrijk. Rijk is ook de geschiedenis van de straat. Tientallen mensen werken aan de trambaan en de aanleg van brede stoepen en fietsstroken. De Ferdinand Bolstraat wordt deels autovrij. Na jaren keert tussen de Albert Cuypstraat en de Ceintuurbaan de tram weer terug. Voor de Hema ligt de nieuwe bestrating er al.

Instorten tijdens de bouw

De grachtengordel was 200 jaar de stadsgrens, pas rond 1870 bereikte de industriële revolutie de stad. De bevolking explodeerde, nieuwe wijken werden uit de grond gestampt. De straat kreeg in 1872 zijn naam. De eerste bebouwing begon bij de toen al beeldbepalende Heinekenbrouwerij. Een nieuw tijdperk begon.

Typerend was de 'revolutiebouw'. Aannemers en bouwmaatschappijen bouwden zelf woningen voor de vrije markt. De kwaliteit van de gebouwen ging in die tijd hard achteruit. In 1876 stierven twee arbeiders omdat in de Ferdinand Bol twee huizen in aanbouw in puin vielen. De gemeenteraad verhoogde het aantal gemeentelijke bouwopzichters van drie tot vijf.

Snelweg over de stad

Rond 1970 waren er plannen om de straat te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Die 19e-eeuwse wijken moesten weg. Er werd zelfs gedacht aan een verhoogde snelweg door de stad. Buurtactivisten, waaronder de latere PvdA-wethouder Jan Schaefer, stopten deze plannen.

Het 23 verdiepingen hoge Okura Hotel (zonder 13e verdieping) is een dominerend baken in de straat. Hier vlakbij had stedenbouwer Berlage (1856-1934) een schouwburg annex opera gepland. De Japanse eigenaren van het Okura rekenden hierop. De buurtbewoners kwamen ook tegen de schouwburg in verzet. De opera kwam uiteindelijk bij het nieuwe stadhuis aan de Amstel, vandaar de naam 'Stopera'. De directie van het Okura voelde zich bedrogen.

Prachtige Barbiersbrug

De Ferdinand Bol gaat over in de Scheldestraat in de Rivierenbuurt. De schitterende Barbiersbrug uit 1927 vormt de duidelijke grens. Opvallend zijn de vier brughuisjes van 16 vierkante meter. Daarmee is de brug een echte poort tussen de wat sjofele 19e eeuwse gordel en het zorgvuldig aangelegde Zuid van Berlage. Na 60 jaar slordige stadsplanning besloot de gemeente weer goed doordachte uitbreidingsplannen te maken.

De Ferdinand Bol maakt deel uit van de Rode Loper en verbindt de wereldberoemde grachtengordel met het mooie Zuid. Hij doorkruist de 19e eeuwse Pijp, die zich ontwikkelde van een kinderrijke volksbuurt tot een vrij hippe wijk. Hij gaat langs de beroemde Albert Cuypmarkt. Daarmee is de Ferdinand Bol één van de meest Amsterdamse van alle Amsterdamse straten. Hij vormt de ruggengraat van de stad.

Toen: Was de Ferdinand Bol een Amsterdamse hoofdstraat
Nu: Maken we meer ruimte voor voetgangers en fietsers
Straks: Zoeft de Noord/Zuidlijn hier onderdoor