AMSTERDAM - Nee, het is geen geheim dat het internet de manier waarop we zaken doen flink veranderd heeft. In het verleden vertrouwden bedrijven op traditionele marketingmethoden om hun doelpubliek te bereiken. Maar, met de opkomst van online platforms wenden bedrijven zich nu tot digitale marketing om een groter publiek te bereiken. En niet zo gek ook! Digitale marketing is de échte golf van de toekomst. We vertellen je er graag meer over in dit artikel.

Wat houdt “online marketing” precies in?

In de ruimste zin betekent online marketing elke marketing activiteit die online plaatsvindt. Dit kan van alles inhouden, van banner advertenties en pay-per-click (PPC) campagnes tot zoekmachine optimalisatie (SEO) en Social Media Marketing. Digitale marketing is het proces waarbij digitale kanalen zoals website, e-mail en Social Media gebruikt worden om met klanten in contact te komen en je producten of diensten te promoten. Het doel van digitale marketing is om meer mensen te bereiken op een efficiëntere manier dan traditionele marketingmethoden. En dat niet alleen, het kan ongelooflijk effectief zijn als het goed gedaan wordt! Neem contact op met een ervaren online marketing bureau Amsterdam om meer te weten te komen over hoe het je bedrijf kan helpen.

De voordelen van online marketing

#1 De wereldeconomie verschuift naar e-commerce

De afgelopen jaren hebben we een grote verschuiving in de wereldeconomie gezien. Een groeiend aantal consumenten doet zijn boodschappen online, en deze trend zal de komende jaren alleen maar doorzetten. Als gevolg daarvan beginnen de meeste bedrijven steeds meer in online marketing te investeren, zodat ze deze consumenten kunnen bereiken waar ze hun tijd al doorbrengen.

#2 Social Media platforms worden belangrijker dan ooit tevoren

Een andere reden waarom bedrijven in online marketing investeren is dat de platforms voor Social Media steeds belangrijker worden. Tegenwoordig hebben platforms als Facebook, LinkedIn en Instagram miljarden gebruikers, wat ze tot krachtige hulpmiddelen maakt om potentiële klanten te bereiken. En naarmate we verder de toekomst in gaan, is het waarschijnlijk dat nog meer mensen dagelijks gebruik zullen maken van Social Media. We scrollen er massaal op los!

#3 Online advertenties worden steeds moderner

In de “begin” van online marketing waren banner advertenties een échte rage. Maar tegenwoordig worden consumenten steeds meer reclame-blind. Als gevolg daarvan moeten bedrijven creatiever worden met hun reclamecampagnes. Gelukkig zijn er nu een aantal verschillende soorten online-advertenties die gebruikt kunnen worden om potentiële klanten te bereiken, waaronder retargeting advertenties, native advertenties en videoadvertenties.

#4 Marketing automatisering wordt geavanceerder

Marketing automatisering is een ander gebied waar we grote vooruitgang beginnen te zien. Tegenwoordig zijn er een aantal verschillende software platforms die gebruikt kunnen worden om verschillende aspecten van een marketingcampagne te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing en het beheer van Social Media. En naarmate kunstmatige intelligentie (AI) zich blijft ontwikkelen, is het waarschijnlijk dat marketing automatisering in de komende jaren nog verfijnder zal worden.

Zo kun je online marketing inzetten voor je bedrijf

Marketing is altijd een kwestie geweest van contact maken met je publiek op de juiste plaats en op het juiste moment. Vandaag betekent dit dat je ze moet ontmoeten waar ze al tijd doorbrengen: online. Of je nu kiest voor Social Media of zoekmachines, er zijn veel verschillende manieren om je potentiële klanten te bereiken. Zo zijn Social Media platforms geweldig om nieuws, updates en speciale aanbiedingen met je volgers te delen. Zorg ervoor dat je regelmatig post en dat er interactie is met je publiek om relaties op te bouwen. Je kunt sociale media ook gebruiken om gerichte advertenties uit te voeren die een specifieke groep mensen bereikt op basis van interesses en demografische gegevens.

Je kunt daarnaast ook gebruik maken van zoekmachine optimalisatie (SEO) om ervoor te zorgen dat je website verschijnt als het bovenste resultaat voor relevante trefwoorden. Behalve dat SEO potentiële klanten helpt je website te vinden, kan het je ook helpen meer website bezoekers aan te trekken die zich waarschijnlijk in betalende klanten zullen omzetten. Win-win!

In dit artikel hebben we je meer verteld over de leefwereld van online marketing! Maak je als bedrijf nog geen gebruik van één van deze opties? Dan kan het verstandig zijn om deze mogelijkheden te gaan onderzoeken! We wensen je veel succes.