In een wereld met een hoge mate van concurrentie, is een sterke marktpositie essentieel en wat is er nu effectiever dan bij je doelgroep bekend te staan als een bedrijf waar je zaken mee wilt doen. Dit is onder andere een kwestie van promotie en het vergroten van je naamsbekendheid. Bedrijven en merken met een hoge naamsbekendheid presteren simpelweg beter dan bedrijven zonder.


Hoewel geavanceerde marketingstrategieën erg effectief zijn, merken we toch dat dit niet voor iedere ondernemer toegankelijk is. Beginnende ondernemers zitten vaak krap bij kas na allerlei investeringen. Vandaar dat we in deze blog vijf budgetvriendelijke manieren verkennen om je bedrijf te promoten in 2025.


Content, content en nog eens content

De digitale wereld breidt zich steeds verder uit en met de komst van AI is het creëren van een sterke online aanwezigheid eenvoudiger dan ooit tevoren. Je kunt namelijk eenvoudig je bedrijf promoten door middel van het posten van content op diverse mediakanalen.

Vraag een chatbot om een Instagrampost voor je uit te schrijven, pak een stockfoto erbij, knip en plak het vervolgens met een gratis editing tool en aanschouw, je hebt een post voor je Instagrampagina. Herhaal dit een paar keer en je hebt een socialemediacampagne.

Gebruik promotiemateriaal

Naast een sterke aanwezigheid in de digitale wereld is het ook waardevol voor je bedrijf om goed bekend te staan in de offline wereld. Promotiemateriaal uitdelen, zoals flyers en brochures werken goed, maar ook producten met logo zijn effectief. We zien dat veel ondernemers relatiegeschenken kopen en deze meegeven aan hun klanten of partners.

Het uitdelen van deze met logo bedrukte artikelen zijn niet alleen effectief, maar ook nog eens relatief budgetvriendelijk. Denk aan sporttassen met logo bijvoorbeeld, wanneer klanten deze gebruiken in de sportschool stellen ze de groep sportschoolgangers bloot aan jouw merknaam, wat het een doelgericht marketingmiddel maakt.


Samen staan we sterker

Een volgende budgetvriendelijk manier die je in de offline wereld kunt toepassen, is het samenwerken met andere merken of bedrijven. Door jouw naam te verbinden aan een betrouwbaar merk of persoon, zoals het geval is bij influencers, vergroot je de bekendheid van je bedrijf.

Je zou daarnaast ook kunnen kiezen voor partnerships in de regio, waarbij je gezamenlijk evenementen organiseert. Het bezoeken van evenementen, netwerkborrels of bijeenkomsten om je bedrijf in persoon te promoten, is sowieso erg effectief.


Bouw een coherent merk

Tot slot draait het promoten van je bedrijf niet alleen om hoeveel verschillende kanalen je gebruikt om je doelgroep aan te spreken. Wat namelijk ook essentieel is, is de mate waarin het allemaal samenvalt binnen een coherent merk. Door bijvoorbeeld een sterke huisstijl te gebruiken voor al je promotiemateriaal zorg je voor consistentie, wat de merkherkenning bevorderd en zorgt voor meer vertrouwen bij klanten.