AMSTERDAM - Het spoorwegnet wordt geschikt gemaakt voor de huidige én toekomstige groeivraag van vervoerders en reizigers. Daarom werken ProRail en vervoerders samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Op drukke trajecten rijden straks vaker en sneller treinen.

Er is al veel werk verzet, denk aan de spoorvernieuwing van Utrecht en nieuwe stations die zijn opgeleverd zoals Arnhem, Eindhoven en Utrecht. De komende jaren gaat ProRail veel werk verzetten op en rondom Amsterdam

Treinen rijden als metro's

Elke 10 minuten opstappen op een intercity of sprinter: uiterlijk 2028 is dit mogelijk op de drukste trajecten van Nederland. Op die trajecten rijden dan elk uur zes intercity’s en twee tot zes sprinters. Dat heet ‘spoorboekloos rijden’: personentreinen die gaan rijden als metro’s. Steden en bedrijven worden zo beter bereikbaar. Spoorboekloos rijden wordt stap voor stap ingevoerd, zodat er tijd is om sporen, seinen en wissels aan te passen.

Tussen Amsterdam en Eindhoven elke 10 minuten een trein

Op het traject Amsterdam - Eindhoven heeft ProRail al veel werk verzet zoals spoorvernieuwing bij Utrecht en Den Bosch, waardoor het nu al mogelijk is om meer treinen te laten rijden op dit traject. Op dit moment wordt er elke woensdag een proef gedaan met elke tien minuten een Intercity tussen Eindhoven en Amsterdam. Als op 10 december 2017 de dienstregeling 2018 wordt ingevoerd, gebeurt het op dit traject elke dag.

Amsterdam Centraal

We voorzien een toename van het aantal reizigers in 2030 rond Amsterdam. Nu is Amsterdam Centraal goed voor 34 aankomende passagierstreinen per uur, dat moeten er straks 59 zijn. En dat betekent dat het station en onze infrastructuur tijdig worden aangepast. Perrons worden verbreed, wissels worden vernieuwd en de Oosttunnel wordt verbreed. Ook de sporen rondom het station worden vernieuwd. Aan de oostzijde van het station gaat ProRail vier stalen bruggen vervangen, omdat ze afgeschreven zijn. Verderop naar het oosten gaan we het emplacement Dijksgracht aanpassen, zodat treinen elkaar straks gemakkelijk passeren.

Op deze trajecten werken wij aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
• Alkmaar – Amsterdam
• Amsterdam – Utrecht – Eindhoven
• Schiphol – Utrecht – Arnhem/Nijmegen
• Den Haag – Rotterdam – Breda
• Breda - Eindhoven
• Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (SAAL)