AMSTERDAM - Door een groot tekort aan zeevrachtcontainers zit de wereldhandel in de knel. Dit leidt nog niet tot lege schappen, maar zorgt er wel voor dat de consument misschien wat langer moet wachten op de nieuwe loungebank voor in de tuin. Er zijn wereldwijd 180 miljoen zeecontainers, wat de afgelopen jaren meer dan genoeg was om alle producten die de consumenten begeerde te vervoeren over zee. Ook al ging meer dan 60 procent van al het vrachtvervoer over zee, was het moeilijk om veel geld te verdienen.

Tekort aan zeecontainers
Inmiddels is er een schreeuwend tekort aan zeecontainers op de juiste plek waardoor de prijzen wel drie tot vier keer zo hoog liggen als een jaar geleden. Voor de coronapandemie uitbrak kostte het huren van een zeecontainer voor transport rond de 2.000 dollar, omgerekend 1.650 euro.

Ondanks de enorme stijging in de vraag is er volgens deskundigen nog geen echt tekort aan zeecontainers. De containers zijn namelijk wel beschikbaar, maar staan op de verkeerde plek. De zeecontainers staan leeg in Amerikaanse en Europese havens, terwijl ze in Azië hard nodig zijn waar de opslagloodsen uitpuilen van goederen voor de westerse markt.

Op dit moment bevindt de internationale handelsmarkt zich in een perfecte storm. Het begon met het stilvallen van de fabrieken in China tijdens de lockdowns door het coronavirus, waardoor rederijen door gebrek aan vrachtschepen uit de vaart namen. Dit dreef de prijzen van de containers die nog wel uit China vertrokken op en werd het ook minder aantrekkelijk om lege containers uit het westen mee terug te nemen. Dit zou er namelijk voor zorgen dat het aanbod omhoogging en de prijzen weer zouden dalen.

Stijgende prijzen tuinmeubelen
De Nederlandse tuinmeubelenbranche heeft ook te maken met de torenhoge transporttarieven. Veel van de tuinmeubelen in de Nederlandse winkels worden geproduceerd in China en Indonesië en via zeecontainers naar Nederland verstuurd. Omdat tuinmeubelen grote producten zijn passen er niet veel in één container, waardoor de hogere transportkosten over maar een beperkt aantal goederen verdeeld kan worden. Een woordvoerder van Latour tuinmeubelen verwacht dat de tuinmeubelen in 2022 met gemiddeld 15 procent zullen stijgen door de extreme prijsstijging van transportkosten en de hoger geprijsde grondstoffen.