AMSTERDAM - Wanneer de bank belt dat fraudeurs geld van je proberen te stelen, wil je er natuurlijk alles aan doen om je bankrekening veilig te stellen. Als later ook nog het verhaal volgt dat een voortvluchtige crimineel het in de wijk heeft voorzien op sieraden, vertelt een oudere vrouw uit Amsterdam aan haar zoon wat haar is overkomen. Die krijgt direct argwaan en ze schakelen de politie in. Door het spelletje mee te spelen kunnen agenten later twee aanhoudingen verrichten.

Op een doorsnee woensdagmiddag ontvangt de 70-jarige vrouw een telefoontje van de zogenaamde fraude-afdeling van haar bank dat er geprobeerd is geld van haar rekening te halen. Met hulp van de nepbankmedewerker verricht ze een aantal handelingen om deze te beveiligen. Zo verdwijnt er uiteindelijk een bedrag van 2.500 euro van haar bankrekening.

De volgende dag krijgt de vrouw opnieuw een bericht. In verband met een groep criminelen die in de buurt actief zou zijn, vraagt de bank om foto’s van haar waardevolle spullen te maken zodat hun verzekeringsagent deze kan ophalen. Wanneer de vrouw het verhaal aan haar zoon vertelt, vertrouwt hij het niet en bellen ze de politie op. Ondertussen houdt ze contact met de oplichter en staan agenten op straat en in haar huis opgesteld om de oplichter op te wachten. Zo kunnen ze even later twee personen aanhouden.

Babbeltrucs, trap er niet in

Criminelen verzinnen allerlei trucs om bij je binnen te komen en je waardevolle bezittingen mee te nemen. Ze misleiden je door te doen alsof ze bijvoorbeeld een medewerker van de bank of politie zijn. Vaak bellen ze je eerst op met het verhaal dat er verdachte transacties zijn waargenomen of sturen ze een brief waarin ze verwijzen naar inbraken in de buurt. Om je daar zogenaamd tegen te beschermen, willen ze uit voorzorg je waardevolle eigendommen thuis komen ophalen om te bewaren. Je hebt dan te maken met een babbeltruc; de bank of politie komt namelijk nooit langs om waardevolle spullen zoals sieraden, geld en bankpassen met pincodes op te halen. Vertrouw je het niet? Bel meteen 112 of de bank.